EQuick

اکولایزر یکی از قدرتمندترین ابزارها برای تولید یک صدای خوب است.اکولایزر هم میتواند دشمن شما و هم میتواند دوست شما در برابر رسیدن به یک صدای خوب باشد.در این مقاله مهندس افسانه ای صدا آقای  DAVID MELLOR قصد دارد توصیه هایی برای کجا و کی به کار بردن این ابزار را عنوان کند.

دفعه ی بعدی که در استدیو ضبط داشتید برای تمرین همه ی اکولایزرهای خود را به حالت flat  در بیاورید و تا زمانی که میکس خود را تمام نکردید به آن ها دست نزنید.به کمتر از عالی راضی نشوید و برای خود بهانه تراشی نکنید که چون نمیتوانم از eq استفاده کنم پس صدای خوبی هم نمیتوانم به دست آورم

اکولایزر یک ابزار بسیار قدرتمند است اما نه به آن قدرتمندی که فکر میکنیم.منظورم از این حرف این است که شما باید بر اساس موقعیتی که در آن قرار دارید از ابزارها استفاده کنید.مهارت شما و قدرت قضاوت گوش شما در مورد صدا ها بهترین ابزار است.شما باید بدانید چه میخواهید و ابزار رسیدن به آن را انتخاب کنید.هر مکان و هر موقعیت یک ابزار خاص را طلب میکند

همیشه قبل از شروع به کار مطمئن شوید بهترین صدا را از میکروفون یا vst ها ضبط کرده اید.انتخاب و ضبط صدای خوب نتیجه ی مستقیم در کیفیت نهایی دارد.این وظیفه ی مهندس ضبط است که مطمئن بشود بهترین صدا را ضبط کرده است.موقعیت میکروفون و نوع اکوستیک کردن اتاق در کیفیت ضبط تاثیر دارد.بیشتر مشکلاتی که مهندسین صدا در میکس کردن دارند ناشی از جاگیری غلط میکروفون یا اکوستیک غیر متناسب با فضا یا ساز است به همین خاطر خیلی مهم است که با مهندس ضبط خود صحبت کنید و از او بخواهید که صدایی درست به شما تحویل دهد

اکولازرهای گرافیکی بسیار عالی عمل میکنند.شما میتوانید هر طور که دوست دارید به صدا شکل بدهید حتی بعد از این که صدا از پلاگین های مختلفی عبور کرده است

زمانی که مهارت خود را در زمینه های قبلی بالا بردید وقت آن رسیده که به اکولایز کردن صدا هم فکر کنید.اکولایزر مانند یک پولیش روی کفش عمل میکند.آن را براق میکند.به آن جلوه میدهد و نقاط کثیف آن را کمرنگ تر میکند.

تجربه به من ثابت کرده اگر صدای شما بدون اکولایزر خوب نیست شما هرگز تا پایان کار به صدایی خوب دست پیدا نخواهید کرد.چرا که چیزی که به شما تحویل داده اند کفش نیست بلکه دمپایی بوده است.پولیش زدن دمپایی آن را تبدیل به کفش نمیکند.اکولایزر کردن یک هنر است.با تمرین کردن و آزمون و خطا میتوانید به درجه ی استادی در این زمینه برسید تنها کافی است خوب گوش کنید خلاق باشید و تجربه کنید.

اکولایزر چیست؟

به عنوان اولین گام (هر چند میدانم ۹۹% از شما از اکولایزر استفاده میکنید) اجازه دهید ببینیم اکولایز کردن به چه معنی است و اصلا چه کاری انجام میدهد.سپس من چند تکنیک در این رابطه را عنوان خواهم کرد

1233584تصویر اول چیزی که شما از یک صدا انتظار دارید را نمایش میدهد.در این حالت هیچ ایتمی بر روی فرکانس های صدا اعمال نشده است و اکولایزر در حالت صاف قرار دارد.در این جا ما هیچ دستکاری در صدا نکرده ایم.توجه داشته باشید که این تصاویر پاسخ فرکانسی بعد از پروسه اکولایزر را نشان میدهند.اگر تصویر اول را صدای بدون اکولایزر در محدوده ی فرکانسی گوش انسان در نظر بگیریم تصویر دوم و سوم دو حالتی را نشان میدهند که عموما شما در میکس ها مشاهده میکنید.رسم منحنی پاسخ فرکانسی تنها توسط ۰٫۰۰۰۱% از مهندسین صدای دنیا انجام میشود چرا که کاری است بسیار دقیق و البته تجهیزات اندازه گیری آن نیز بسیار گران است.اما شما لازم نیست جزو آن دسته از مهندسین باشید که بتوانید پاسخ فرکانسی را درک و رسم کنید.کافی است جای تقریبی هر صدا و رزونانس های آن را به طور تقریبی تخمین بزنید.مثلا وقتی تهیه کننده از شما میخواهد که صدای خواننده را مقداری پر قدرت تر کنید کافی است مثل تصویر دوم کمی آن محدوده را تقویت کنید.

در تصویر دوم همان طور که مشخص است ما اقدام به تقویت یک محدوده ی فرکانسی کردیم.در هر اکولاز کردن ما با سه پارامتر درگیر هستیم.اولین پارامتر فرکانس است.شما چه فرکانسی را میخواهید تقویت کنید.در تصویر دوم در جایی که انحنا به بالاترین سطح خود رسیده است ما خواستار تقویت آن فرکانس بوده ایم.پارامتر دوم gain نام دارد.حال که فرکانس خود را انتخاب کردید باید مشخص کنید چند دسیبل تغییر در آن لحاظ شود.این پارامتر اکثرا در میکسرهای فیزیکی تا ۱۵ دسیبل قابل تغییر است.پارامتر بعدی Q  نام دارد.با تغییر این پارامتر میزان اثر پذیری فرکانس های مجاور را مشخص میکنید.در واقع عرض منحنی خود را کم یا زیاد میکنید.تصویر دوم یک منحنی به شکل bell را نشان میدهد و تصویر سوم sheving نام دارد.بسته به نوع صدا و جنس آن کاربرد انواع منحنی ها متفاوت است.

اگر در مورد اکولایزر اطلاعات کمی دارید میتوانید با کمی تحقیق کردن به آن دست یابید

در آخر این مقاله میخواهم توصیه های خودم را بیان کنم:

اگر جنس صدایی که مورد اکولایز قرار گرفته است را کدر میبینید کافی است مقداری تقویت در قسمت صدای اصلی آن ساز انجام بدهید.

اگر نتوانستید صداها را به خوبی با هم در میکس ترکیب کنید بهتر است تا آنجا که میتوانید نقاط اختلاف فرکانسی را جذف کنید

برای این که صدای خواننده واضح تر به گوش برسد فرکانس حول ۳ کیلوهرتز را تقویت کنید

برای این که صدا شفاف تر شود فرکانس های بیس را تضعیف کنید

تقویت یک محدوده ی فرکانسی باعث میشود نویزها نیز در آن محدوده تقویت شوند.در زمان تقویت کردن فرکانس ها به دقت به صدا گوش دهید

عوض کردن اکولایز باعث عوض شدن ولوم کلی میشود.باید توجه داشته باشید که دچار دیستورت یا کلیپ در ولوم خروجی خود نشوید

همیشه بعد از اکولایزر کردن صدا را به حالت قبل از اکولایزر باز گرددانید تا متوجه شوید چه کاری با صدای خام انجام داده اید

شما باید هوشمندانه کار اکولایز را انجام دهید.صدایی را که مورد اکولاز قرار میدهید به تنهایی باید عالی باشد و زمانی که بقیه صداها با آن ترکیب میشوند نیز باید همهی صدا ها باهم ترکیب خوبی را به وجود بیاورند

زمانی که برای اجرای زنده شروع به اکولایز کردن میکنید باید فضا را در نظر بگیرید

یک دیدگاه در “اطلاعات جامع درباره اکولایزر Equalizer

  1. ارسلان

    بسیارمفید بود….درمیکس بنظرمن باید فردبرای اینکه گوشش کالیبره شه فقط وفقط مدتها روی اکولایزر ونقاط قوت وضعف دامنه فرکانسی ومحدوده های سازها کارکنه وگوش بده..بنظرمن اگه کسی فقط اکولایز خوب کنه بشرط اینکه صدای خامش عالی باشه هیچ کاردیگه ای انجام نده پنجاه درصد میکس روانجام داده

دیدگاهتان را بنویسید

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

شما مجاز هستید تا از تگ های HTML زیر استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

پاک کردن ارسال