ميكس و مسترينگ به زبانی ديگر 

ميکس و مسترينگ مربوط به Quality و يا کيفيت نهايی يک موسيقی می شود که با اجرای درست آن ميتوان به نتيجه مطلوبی دست يافت و کاری حرفه ای ارائه داد.
موسيقی روح را به حرکت واميدارد و قادر است تأثيرات قوی و متفاوتی بر جای بگذارد، می تواند انسان را آرام و يا هيجان زده کند! اما چه زمان موسيقی تاثيرگذارتر است و به غير از آهنگسازی، هنر نوازندگل، شعر و صدای خواننده چه فاکتورهايی بايد ارزيابی شود تا آهنگ با شنونده ارتباط بر قرار کند و حرفی برای گفتن داشته باشد؟

اگر چند اثر موسيقی موفق را مورد بررسی قرار دهيم متوجه خواهيم شد که مواردی در همه آنها مشترک است. که اين موارد عبارتند از: آهنگسازی، شروع و پايان، ملودی ها و شعر و در نهايت صدابرداری.
يک موسيقی همانطور که به آهنگسازی و ملودی هاي مناسب و … نيازمند است، به يک صدا برداری خوب نيز نياز دارد و بايد ميکس و مسترينگ يک موسيقی را جدا از بقيه اجزای آن و به طور مستقل بررسی کرد.

اما هدف از ميکس و مسترينگ چيست و موجب چه تغييراتی در کار خواهد شد؟
1-تقکيک دقيق صداها و مشخص شدن جايگاه هر صدا در کل اثر:
اين مرحله جاي هر صدا در پروژه را مشخص مي کند؛ بهعنوان مثال تعيين کننده Volume و Paning ( پخش صدا از باند چپ يا راست) اصوات است به طوری که با بقيه صداها تداخل نکند و در آخر نتيجه ای دلنشين و همچنين حرفه ای داشته باشد.
بعد از اين مرحله هر صدا جايگاه خود را دارد و به راحتی قابل شنيدن است. اما لازم نيست که تمام صداها که در موسيقی وجود دارد کاملا واضح باشد و ميتواند برای پر کردن قسمتی از کار استفاده شود.

2-قدرت گرفتن صداها:
اين مرحله باعث می شود تا صداهای موجود را بهتر تشخيص داده و بشنويم؛ هر صدا يا ساز استفاده شده در آهنگ، در اين مرحله حجم بيشتری پيدا کرده و به اصطلاح باعث پر شدن کار ميگردد. به طوری که اگر کل موسيقی خلوت باشد نيز صداها حجيم و پر به نظر خواهد رسيد.
اين مرحله همچنين برای قوت بخشيدن به ريتم Drum و پرکاشن مناسب است.

3-خذف صداها و فرکانس های اضافه:
در حين انجام ميکس و مسترينگ در کار ممکن است متوجه اصوات و فرکانس هايي شويم که وجودشان نه تنها لازم و ضروری نيست، بلکه زائد و اضافی است که بايد از کار حذف شوند .
اين مرحله کمک زيادی برای دلنشين شدن اثر و از بين رفتن صداهای گوش خراش ميکند.

4-واقعي تر شدن صداهاي موجود:
ممکن است در يک آهنگ صداهای به کار برده شده خام به نظر بيايند و حس دلخواه را به شنونده القا نکنند، بنابراين اين مرحله موجب پخته شدن، حجيم شدن و واقعی تر شدن اصوات ميگردد و صداهاي محو به صورت شفاف ظاهر خواهند شد.
همچنين اين تصور وجود دارد که با اضافه کردن صداها و سازهاي مختلف میتوان به آهنگ حجم داد و آن را پر کرد، اما در واقع اين کار اصولی نبوده و موجب شلوغی موسيقی می شود.
موارد ذکر شده در بالا در آهنگهای مختلف داراي تفاوتهايی ميباشد، به عنوان مثال بايد به جنس صداها و سازهای به کار رفته توجه کرد و به تنطيم آن پرداخت.

از ديگر عوامل مهم، سبک، ملودی ها و تم کلی کار است که توجه به آن ضروری ميباشد. مثلا اگر در سبک Trance يا House از Kick ضعيف استفاده شود و کار صدا برداری مناسبی نداشته باشد، صدای استفاده شده به سختی شنيده خواهد شد. رعايت اين موارد می تواند کمک شايانی در تنظيم آهنگ کند و موجب رضايت بيشتر شنونده از کار شود.
ميکس در مجموع به سليقه شخص تنظيم کننده برمی گردد و فرد با استفاده از احساس و خلاقيت خود می تواند اثری زيبا و به ياد ماندنی خلق کند. زيرا ميکس و مسترينگ يکی از مهمترين فاکتورهای توليد يک اثر موسيقی خوب، کامل و حرفه ای ميباشد که نبايد از آن غافل شد.

پاسخ دهید

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

شما مجاز هستید تا از تگ های HTML زیر استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

پاک کردن ارسال