نوشته‌ها

معرفی دو تمرین دیگر برای افزایش حجم صدای خواننده

معرفی دو تمرین دیگر برای افزایش حجم صدای خواننده

 

✍️تن صدا به خصوصيات فردي از قبيل بنيه جسمي، حالت جمجمه، بزرگي قفسه سينه، بزرگي حفره هاي بيني و دهان و… بستگي دارد.

خاطر نشان می شود که بالا رفتن کيفيت صدا، راتبطه مستقيم با کيفيت تنفس دارد.

تنفس صحيح صدا را دلنشين تر مي‌نمايد. نکته ديگر اينکه تار‌هاي صوتي که صدا را توليد مي‌کند، در واقع چند عضله ضعيف و کوچک بيشتر نيستند. چون

عضلات را مي‌توان با ورزش قوي‌تر کرد، بايد با ورزش دادن عضلات گلو و حنجره، صدا را قوي‌تر نمود تا ديرتر توان خود را از دست بدهند. دقيقا مثل يک

بدن‌ساز که با استفاده از دمبل‌هاي سبک و سنگين عضلات شانه و بازوي خود را قوي مي‌کند تا بعد از مدتي بتواند يک وزنه‌ي سنگين را بلند نمايد. پس

تنفس صحيح باعث پر طنين شدن صدا مي‌گردد و ورزش دادن عضلات باعث قوي شدن آن خواهد شد.

تمرین یک :

آرامش — در محلي ساکت و آرام بنشينيد و عضلات را شل کنيد سپس نفس عميقي کشيده و در پايين ترين پرده حرف «آ» را به صورت ممتد و کشيده ادا

نماييد و آنقدر ادامه دهيد تا بازدم شما تمام گردد. دوباره ريه ها را تا جايي که امکان دارد، از هوا پر کنيد و در حالت بازدم به صورت کشيده بگوييد «آ». اين

کار را تا پنج دقيقه به طور مدام تکرار نماييد. در اين کار عجله نکنيد و از پايين ترين حالت ممکن آغاز نماييد. وقتي که حس کرديد که حنجره شما خوب گرم

شده است، حرف «آ» را در يک پرده بالاتر، با همان کيفيت اجرا کنيد. اين کار را همين طور پرده به پرده ادامه داده و بالا رويد و اين نکته را کساني که

مبتدي هستند بايد توجه داشته باشند که به هيچ وجه نبايد عجله نمايند. بايد با حوصله اين کار را به انجام رساند چون تمام پختگي صدا و قوت آن بستگي

به تمرين در پرده هاي پايين دارد. اين کار را که انجام داديد و به پرده آخر صداي خود در حرف «آ» رسيديد، حنجره شما به خوبي گرم شده است و بعد از

يک ربع تمرين، حالا مي توانيد با تمام قدرت يک بيت شعر را با آواز بلند (در اصطلاح شش دانگ) بخوانيد بدون اين که آسيبي به حنجره شما برسد.

(اگر در بين تمرين، هنگام بالا بردن پرده بعدي احساس خارش يا سوزش و يا سرفه نموديد، بدانيد که عجله کرده ايد و به توصيه اين حقير گوش نداده ايد.

در اين حالت به پرده قبلي بازگشته و دقايقي آن را ادامه دهيد و يا اينکه تمرين را براي مدتي قطع نماييد همچنين در پر کردن ريه ها هم نبايد عجله کرد)

تمرین دو :

براي زنگ دار شدن صدا به تمرينات زير توجه نماييد.

در حالتي راحت بنشينيد و عضلات را رها نموده و کلماتي از قبيل منگ، هنگ، زنگ، … که به نگ ختم مي‌شوند را با آهنگي تو دماغي، با مسدود کردن

دهان با زبان و کشيدگي، اجرا نماييد.

دستانتان را زير چانه بزنيد ( حالتي که انسان چيزي را تماشا مي‌کند) و فرض کنيد که چيزي را مي‌جويد. مکرر دهانتان را باز و بسته نماييد. بعد از مدتي

استراحت، دوباره اين کار ار انجام دهيد. اين تمرين و تمرين قبل، باعث قوي شدن عضلات چانه، شقيقه و گلو مي‌شود و کم کم فک و گلو در اختيار شما در

مي آيد تا حروف را موقع خواندن بهتر ادا کنيد زيرا عدم توانايي در تلفظ واضح حروف و خستگي زودرس فک و دهان، ناشي از ضعيف بودن اين عضلات

است.

#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار

#تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی #آموزش_خوانندگی

‍ روش های جذب کودک به تمرینات روزانه ساز

‍ روش های جذب کودک به تمرینات روزانه ساز

 

(والدین و مربیان موسیقی )

 

 

نوشین معتمدی: تشویق کودک به تمرین ممکن است کاری سخت باشد ولی می توان آن را جذاب ساخت.برای جذب کودک به تمرین ذهن خلاق نیاز

است.روش های متنوعی برای تمرین به شما داده می شود که با بکارگیری این روش ها می توانید برای دفعه بعد که زمان تمرین کودکتان رسید با گفتن :

وقت تمرینه ! کودک شما با علاقه و بدون بحث شروع به تمرین کند.

هرگاه زمان تمرین فرا رسید یک شمع وارمر روشن کنید و هر وقت تمرینش تمام شد شمع را خاموش کند.زمانی که شمع تمام شد و کامل سوخت می

توانید پاداشی برای کودک درنظر بگیرید.به طور مثال پارک رفتن یا سینما یا کنسرت. بچه ها دوست دارند آب شدن شمع را ببینند و بدانند چقدر تمرین

کرده اند. هر چقدر کودک تمریناتش بیشتر شد شمع بزرگتری برایش بگذارید.

اعتماد به نفس را تقویت کنید

وقتی کودک شما در حال نواختن تمرین یا قطعه ای مشکل است، یک مهره را به عنوان نماد انتخاب کند که یادآور آن قطعه یا تمرین باشد.کودکتان می

تواند گردنبند یا دست بند مخصوص موسیقی را بسازد. هر مهره برای کودک یادآور یک کدام تمرین است. مهره ها نشان دهنده تمرینات جزء به جزء قطعه

هستند و گردنبند نشان دهنده کل قطعه. و همین احساس قدرت به کودک شما می دهد.

برچسب های تمرین

هر گاه کودک به کلاس ساز رفت از معلمش بخواهید که برای تمرین آن درس برچسب مشخص کند.(دقت کنید بکارگیری این روش با فاصله زمانی باشد

که جذابیتش برای کودک از بین نرود ) هرگاه کودک قطعه را تمرین کرد یک برچسب کنار درس بگذارد.اگر تعداد تمرینات زیاد است دقت کنید که برچسب

کافی برای یک هفته به کودک بدهید که در پایان هفته برگه ی برچسب هایش تمام شده باشد.شما با این کار به کودکتان مسوولیت پذیری را می آموزید.

شکلات های تشویقی موسیقی :

این ایده در کلاس یا منزل امکان استفاده دارد.یک قطعه کوچک موسیقی ویا یک خط از آهنگی که باید تمرین کند را انتخاب کنید و آن را به عنوان قطعه

شکلاتی یا موسیقی شکلاتی مشخص کنید.هر بار که آن قسمت شکلاتی را نواخت یک شکلات را روی پایه نتش بگذارید.با این کار کودک تشویق می

شود آن قسمت را چندین بار بنوازد.این ایده جالب نتیجه بخش است ودر سنین پایین جواب می دهد.

پخت مافین با کمک موسیقی و کودک:

شما می توانید این کار را با پخت شیرینی یا حتی غذاهایی که ساده هستند انجام دهید و به کودک بگویید با نواختن هر قسمت از تمرین یا جمله ی

موسیقی می تواند یک مرحله از پخت را انجام دهد.

روش دیگر این است که در هر ظرفی که مخصوص اضافه کردن مواد می باشد برگه ای بگدارید مثلا ظرف شکر با نواختن قسمتی از قطعه داخل آرد

برگردانده می شود.یا ظرف شیر برگه ی مخصوص تمرین گام باشد….

روش های مختلف تقسیم بندی وزمان بندی تمرینات:

1.نواختن آهسته گام /2.نام بردن قسمت های مختلف ویلن/3.نواختن قطعه برای پدر/4.نواختن کل قطعه بدون استفاده از آرشه/5.نواختن تمرین دوبار

بدون مکث/6.خواندن قطعه بدون نواختن ساز/7.مشخص کردن قسمت سخت قطعه و 5 بار نواختن آن قسمت/8.یک تمرین قدیمی را انتخاب کنید و اسم

نت های آن را بنویسید.

می توانید قسمت نت هایی که مشکل است رابا ماژیک یا رنگ مشخص دایره بکشید و یا یک با قرار دادن یک عروسک کوچک بعد از نواختن هر نت سخت

عروسک ها یا ماشین های کودک را یکی یکی به تماشای نواختن قطعه کودک بیاورید.

کودکان مدام در حال آموختن هستند اما تمرین و تکرار است که مطالب را برایشان نهادینه می کند .تشویق و جلب کودک به تمرین نیاز به ذهن خلاق دارد

و باید کودک را هر بار با روشی متنوع به سمت تمرین ساز برد.روش هایی که برای کودک هیجان داشته باشد و کودک نتیجه کارش را به صورت عملی

ببیند.

#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار

#تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی

نخستین زن خواننده و مادر آواز ایران کیست

نخستین زن خواننده و مادر آواز ایران کیست

مادر آواز ایران

 

وی نخستین زن خواننده ایرانی بود که صدایش ضبط شد و نخستین زنی بود که در ایران بدون حجاب بروی صحنه رفت. مهم‌ترین عامل موفقیت شتابنده

او، نیاز زمانه به نو شدن و دگرگونی بود.

 

قمرالملوک وزیری،نام شناسنامه‌ای‌اش پیش‌تر «قمرخانم سید حسین‌خان» بود، «قمر در ۱۲۸۴ شمسی در تاکستان قزوین چشم به جهان گشود. پدرش

سید حسن چهار ماه قبل از تولد او درگذشته بود. از دامان مادرش که طوبی نام داشت بیش از هشت ماه بهره‌مند نشد و از هشت ماهگی تحت تکفل و

سرپرستی مادربزرگش خیرالنساء ملقب به افتخار الذاکرین قرار گرفت». در ۱۸ ماهگی مادرش به دلیل ابتلاء به بیماری حصبه درگذشت و از این زمان

تحت سرپرستی مادربزرگش که روضه‌خوان زنانه حرم ناصرالدین شاه بود قرار گرفت. او در جایی گفته‌است: «من مدیون تربیت اولیهٔ خودم هستم. چرا

که همان پامنبری کردن‌ها به من جرأت خوانندگی داد.»

در جوانی پس از آشنائی با مرتضی نی‌داود با ردیف موسیقی ملی آشنا شد و راهش را برای کسب تجربیات از استادان دیگر هموار ساخت. کار پیشرفت

قمر در مدتی کوتاه به آنجا رسید که کمپانی «هیز ماسترز ویس» به خاطر ضبط صدای او دستگاه صفحه پر کنی به تهران آورد. بعد از آن کمپانی

«پولیفون» هم آمد. به گفته ساسان سپنتاو امیر جاهد ۲۰۰ صفحه از قمر ضبط شده‌است.

قمر نخستین کنسرت خود را در سال ۱۳۰۳ در گراند هتل برگزار کرد. روز بعد نظمیه از او تعهد گرفت که بی حجاب کنسرت ندهد زیرا در آن زمان، زنان بی

چادر را در خیابان‌ها دستگیر می‌کردند و به کلانتری‌ها و بازداشتگاه‌ها می‌بردند. اما این اتفاق باعث ریختن ترس زنان از خوانندگی و ورود خوانندگان دیگری

چون ملوک ضرابی و روح‌انگیز شد.

قمر عواید کنسرت را به امور خیریه اختصاص داد. قمر در سفر خراسان در مشهد کنسرت داد و عواید آن را صرف آرامگاه فردوسی نمود. در همدان در

سال ۱۳۱۰ کنسرت داد و ترانه‌هایی از عارف خواند. وقتی نیرالدوله والی خراسان چند گلدان نقره به او هدیه کرد آن را به عارف پیشکش نمود. با این که

عارف مورد غضب والی و دستگاه رضاشاه بود. در سال ۱۳۰۸ به نفع شیر و خورشید سرخ کنسرت داد و عواید آن به بچه‌های یتیم اختصاص داده شد.

گشایش رادیو ایران در سال ۱۳۱۹ صدای قمر را به عموم مردم رساند.

قمر در ۱۵ سالگی به ازدواج یک صاحب منصب در آمد و پس از یک ماه طلاق گرفت. بعدها که ۳۰ ساله بود (۱۳۱۴)، به عقد امین‌التجار درآمد که این ازدواج

هم دوام نیافت.

او اگر چه اهل سیاست نبود اما مراوداتش با دولتمردان از او هنرمندی آگاه به مسائل سیاسی پدید آورده بود. شهرت قمر به جایی رسیده بود که او در

مورد شرکت در میهمانی‌ها و جشن و سرورها خود تصمیم می‌گرفت و غالباً دعوت خانواده‌های تهی دست را بر پذیرش دعوت بزرگان ترجیح می‌داد و

بارها جواهرات اهدایی بزرگان را پس می‌فرستاد و یا میان نیازمندان تقسیم می‌کرد.

با وجود رقابت با ملوک ضرابی و روح‌انگیز، دوستی صمیمانه‌ای بین آنها وجود داشت. ملوک ضرابی دربارهٔ وی گفته است: «قمر زیاد من و امثال من را

جدی نمی‌گرفت. خود را بالاتر از ما می‌شمرد. البته بالاتر هم بود. میان ما بیشتر رفاقت بود تا رقابت».

همچنین بنان در وصف این بانو گفته: «قمرالملوک ام کلثوم ایران است.»

آوازه بلند قمر در جرگه روشنفکران و قلم به دستان زمانه نیز پیچید. شعرها برایش سرودند و مقالات تحسین آمیز بر کنسرت‌های او نوشتند. او نیز شعر

شاعران نام یافته را در کنسرت‌های خود به کار می‌گرفت و برخی از اجراهای خود را به آنان تقدیم می‌کرد. عارف قزوینی، ایرج‌میرزا وتیمورتاش وزیر دربار،

شیفته او شده بودند.

با وجود مخالفت دولت جمهوری اسلامی با ذکر نام قمرالملوک وزیری، صدیق تعریف آلبوم ماه بانو را برای بزرگداشت او خواند و منتشر کرد.

وی در نوع‌دوستی و بخشش افراط داشت بطوریکه اواخر عمر خود را به تنگدستی گذراند.

قمرالملوک وزیری در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۳۸ در شمیران،بر اثر سکته مغزی در گذشت.وی در گورستان ظهیرالدوله ،بین امامزاده قاسم و تجریش شمیران

به خاک سپرده شده است.


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار#تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی

هیتاگوژی در مقایسه با پداگوژی و آندراگوژی

هیتاگوژی در مقایسه با پداگوژی و آندراگوژی

هیتاگوژی

هیتاگوژی در مقایسه با پداگوژی و آندراگوژی روش جدیدتری ست. Heutagogy :هیتاگوژی به بررسی آموزش توسط خود شخص می پردازد. همچنین

بحثی است که برخی از ایده های آموزش و یادگیری از طریقه معلم و استاد را به چالش می کشد.

مشخصات بارز روش هیتاگوژی :

1. خود آموزی

2. با نظم و انظباط شخصی پیشرفت کردن

3. فراگیری مفهوم آموزش برای کسب مهارت اصلی

4. پژوهش و آموختن با روش ها و فعالیت هایی که شخص خود انتخاب می کند

5. ورود به دنیای شاگردی

6. پرهیز از سیستم آموزشی مربی محور

7. تمرکز بر فرایند آموزش

روش پداگوژی ، آندراگوژی و هیتاگوژی به مرور زمان با تغییر و تحولات روبرو بوده اند. هرکدام از این سه روش دارای

نقاط ضعف و قوتی می باشند . بررسی این مشخصات و مقایسه ی آنها می تواند برای دستیابی به یک سیستم

آموزشی منطبق با معیار ها و خصوصیات جامعه ی ما ، کمک ارزنده ای باشد .

پداگوژی درمقایسه با آندراگوژی :

آموزش بزرگسالان دامنه ی وسیعی از تحقیقات آموزشی را دربرمیگرد و احتمالا یکی از پیچیده ترین مباحث تحقیق می باشد ، زیرا که بزرگسالان به طرق

مختلف یاد می گیرند و استراتژی های متفاوتی در یادگیری دارند. بحث پیرامون یادگیری بزرگسالان ما را به مفهوم آندراگوژی نزدیکتر می سازد.

براساس مقاله ی “مالکوم نولز” نظریه پرداز در زمینه ی آموزش بزرگسالان : ” آندراگوژی” را به عنوان ” هنر و علمی که کمک به یادگیری بزرگسالان می

نماید ” معرفی نموده است .

” مالکوم نولز” شش اصل را برای آموزش بزرگسالان معرفی نمود :

1. بزرگسالان انگیزه ی درونی برای یادگیری دارند که آنها را هدایت می کند.

2. بزرگسالان تجربیات و دانش زندگی خود را برای یادگیری استفاده می کنند.

3. آنها هدف گرا هستند .

4. بزرگسالان بیشتر عمل گرا هستند .

5. بزرگسالان ارتباط بین مطالب را ایجاد می کنند.

6. بزرگسالان دوست دارند که به آنها به دید یک آموزنده مطلب احترام گذاشته شود


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار #تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی

مغز نوازندگان سازهای زهی و پیانو چگونه است

مغز نوازندگان سازهای زهی و پیانو چگونه است

 

✔️ جالبه بدونید که :

✍️در مغز نوازندگان سازهای زهی و پیانو بخشهایی که مسئول کنترل حرکات دست هستند ۴۰ درصد رشد بیشتری دارند.

همچنین جسم پینه ای مغز نوازندگانی که قبل از سن ۷ سالگی شروع به فراگیری ساز نموده اند بزرگ تر از سایرین است. از این رو بین دو نیم کره و

بخشهای مختلف مغز آنان ارتباط و هماهنگی بیشتر و بهتری برقرار می شود.

هر یک از دو نیم کره مغز وظایف متفاوتی بر عهده دارد. نیم کره چپ مسئول تجزیه و تحلیل مسائل و مرکز تعلیم است و نیم کره راست احساسات،

تخیلات و قدرت ابتکار را هدایت می کند. برای استفاده از کل پتانسیل مغز می بایست هر دو نیم کره با هم هماهنگ باشند.

بر اساس تحقیقی که توسط آلتن مولر از انستیتو پزشکی و فیزیولوژی موسیقی در هانوفر و مارک بانگرت از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد انجام

گرفته است، بخش شنوایی و بخشهای حرکتی مغز نوازندگان پیانو کاملا ً با یکدیگر مرتبط اند به طوری که تحریک یکی از این دو بخش موجب برانگیختن

دیگری می شود. اسکنهای متعدد و الکترو انسفا لوگرافی (EEG) از مغز نوازندگان حرفه ای پیانو نشان می دهد. تنها حرکت دست نوازنده بر روی کلاویه

ها موجب فعال شدن ناحیه شنوایی مغز می گردد و بالعکس شنیدن قطعات موسیقی باعث تحریک قسمتهای حرکتی می شود.

حتی انگشتان دست برخی از نوازندگان با شنیدن ملودیهای خاصی بی اراده حرکت می کند. بین این دو ناحیه از مغز نوازندگان مبتدی هم در اولین جلسه

و پس از ۱۰ دقیقه تمرین ارتباط موقتی ایجاد می شود که با افزایش تعداد جلسات تثبیت می گردد.

تمرینات موسیقی همچون نیروی بازدارنده ای مانع از بین رفتن سلولهای عصبی در سنین بالا می شود. حتی اگر فردی تازه در سن ۸۵ سالگی شروع به

فراگیری ساز نماید سلولهای مغز او ترمیم و بازسازی می شود و قدرت حافظه و استنتاجش افزایش می یابد…


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار #تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی

ضرب پا و چرا از ضرب پا در موسیقی استفاده می شود

ضرب پا و چرا از ضرب پا در موسیقی استفاده می شود

ضرب پا

✔️استفاده از پا ضرب به علت اینکه ممکنه با خطای انسانی روبرو بشه نمی تونه دقیق و قابل اعتماد باشه. یعنی

معمولا نوازنده آماتور وقتی در قسمتی از قطعه با نت مشکل پیدا می کنه نا خودآگاه از ضرب خارج می شه و حتی

ممکنه خود فرد هم متوجه بروز این مشکل نشه.

و اینکه بوسیله پا ضرب نگه داشتن #تمپو کار دشواریست همچنین

#پا_ضرب مشخص نمی کنه که شما روی چه تمپویی قرار دارید.

استاندارد مورد قبول برای تمرین قطعات در تمپوی معین همون #مترونوم هست.همونطور که می دونید در استودیو ها

از مترونوم برای نوازندگان استفاده می شه پس چه بهتر که نوازنده از همان ابتدا عادت به نواختن همراه مترونوم کنه.یا

اینکه در یک گروه موسیقی و بخصوص برای سازهای کوبه ای یا #آکمپانیمتنر گیتار که وظیفه ی مترونوم رو در یک گروه

بر عهده دارند توصیه می شه که در تمرینات انفرادی خودشون از مترونوم استفاده کنند.

#تمپو به صورت عامیانه اگه بخوایم بگیم ، معیاری برای سرعت آهنگه .

مثلا میگن تمپوی آهنگ 120 bpm هست.

bpm = beat per minutes

یعنی بیت در دقیقه . این تمپو 120 ضرب در یک دقیقه داره .

حالا اگر تمپوی یک آهنگ 140 باشه ، 140 ضرب در دقیقه داره . پس سرعت بیشتری داره.

هر چی تمپو بره بالا تر سرعت هم میره بالا تر ( معمولا )

البته ممکنه یک آهنگ با تمپوی 200 از یک آهنگ با تمپوی 150 آروم تر باشه . بستگی به نوع چیدن نتها داره .

ولی معمولا هر چی تمپو بیشتر . سرعت هم بیشتر.


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار #تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ

آرپژ در موسیقی چیست؟

آرپژ در موسیقی چیست؟

 

🔴 آرپژ چیست؟

در موسیقی نوعی آکورد شکسته که در آن نغمات به‌صورت متوالی از بم به زیر یا از زیر به بم اجرا می‌شود را آرپژ (به

فرانسوی: arpège) یا چنگ‌سان می‌گویند.

👈 آرپژ به عبارتی نواختن تک به تک نت‌های یک آکورد به جای اجرای همزمان آن‌ها است. واژه فرانسوی آرپژ و ایتالیایی

آرپجیو هر دو به معنی «همانند ساز چنگ» هستند.

👈 صدای حاصل از آکوردی که به شیوۀ چنگسان نواخته می‌شود چنگسانه نامیده می‌شود.

👈 فن آرپژ در نوازندگی سازهای پیانو، چنگ و گیتار بسیار کاربرد دارد.

✔️ نکته مهم آرپژ این است که هر انگشت دارای استقلال و شخصیت خاص خود است. اغلب هر انگشت وظیفه ضربه

زدن به یک سیم مشخص را برعهده دارد.

✔️ در نواختن قطعات سرعتی آرپژها نباید مبهم و درهم گوش برسد، بلکه باید تک تک نتها با فاصله زمانی منظم و به

وضوح شنیده شود.


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #ساخت_آلبوم_موسیقی_تک_ترک_آهنگ #میکس_مسترینگ #قیمت_هزینه_ساخت_موزیک #استودیو_موسیقی

منظور از اتود در موسیقی چیست؟

منظور از اتود در موسیقی چیست؟

 

👈 اتود (Etude) به معنای مطالعه است و در موسیقی به قطعه‌هایی گفته می‌شود که هدف آن‌ها ارتقای شگرد

نوازندگی است.

هر اتود معمولاً برای یکی از مشکلات فن نوازندگی و رفع یکی از ضعف‌های تکنیکی هنرآموزان تصنیف می‌شود.

آهنگسازان، به ویژه رمانتیک‌ها بیش‌تر کوشیده‌اند اتودهای خود را علاوه بر تأمین هدف بالا، زیبا نیز تصنیف کنند، به طوری

که تک‌نوازها آن‌ها را در رپرتوار رسیتال خود، به قصد نشان دادن قابلیت نوازندگی‌شان می‌گنجانند.

✔️ اهمیت اتود به قدری است که نوازندگان باید برنامه ویژه‌ای برای تمرین آن در نظر بگیرند و اتود‌ها را با سرعت کم و

دقت بسیار زیاد تمرین کنند تا ضعف‌های تکنیکی برطرف شوند.


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #ساخت_آلبوم_موسیقی_تک_ترک_آهنگ #میکس_مسترینگ #قیمت_هزینه_ساخت_موزیک #استودیو_موسیقی

چگونه ترس از صحنه و اضطراب اجرا را از خود دور کنیم

چگونه ترس از صحنه و اضطراب اجرا را از خود دور کنیم

🍏 ترس از صحنه (اضطراب اجرا)
.
اگر فکرِ حضور مقابل گروهی از مردم و اجرا شما را می‌ترساند، خودتان را در این ترس تنها ندانید. میلیون‌ها نفر هستند که درگیر اضطراب اجرا یا “ترسِ صحنه” هستند. به راستی که

بسیاری از مردم بیماری آنفولانزا را به اجرا ترجیح می‌دهند! ورزشکاران، موسیقیدانان، هنرپیشگان و سخنرانان اغلب درگیر این نوع اضطراب هستند.

اضطراب اجرا می‌تواند مانع لذت بردنتان از آنچه انجام می‌دهید بشود و روی کارتان اثر بگذارد. بدتر از همه، این اضطراب می تواند نقش مخربی بر تصوری که از خود در ذهن دارید و

اعتماد به نفستان داشته باشد. هرچند مغلوب کردن این حس به طور کامل شاید ممکن نباشد، راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید با آنها احساساتتان را کنترل کنید و اضطراب را

کاهش دهید.

🎾 نشانه‌های اضطراب اجرا

مرکز توجه بودن و زیر نظر قرار گرفتن می‌تواند استرس‌زا باشد. واکنش بدن شما در این هنگام بسیار شبیه حالتی است که انگار مورد حمله قرار گرفته‌اید.

مکانیسم بدنی شما علت بروز مشابهت میان ترس از صحنه و ترس واقعی است. نشانه‌های اضطراب صحنه‌ای می‌تواند شامل این موارد باشد:

• ضربان قلب بالا و تنفس سریع

• دهان خشک و گلوی گرفته

• لرزش دست، زانو، لب و صدا

• عرق کردن و سرد شدن دست

• حالت تهوع و احساس نامطلوب در معده

• تغییرات در بینایی
.

🎾 علل اضطراب اجرا

به بیان ساده، فشار و نگرانی مربوط به اجرا در برابر مردم علت ا ضطراب اجراست .جهت دادن به افکار منفی، باورها، تصاویر و پیش‌بینی‌هایی است که درباره اجرای عمومی دارید.

انجام این کار به آن اندازه که فکر می‌کنید دشوار نیست.
.
🎾 چارۀ اضطراب اجرا

۱۰ توصیه برای کمک به شما در غلبه بر ترسها و درخشش روی صحنه، در میدان یا پودیوم:

• آماده باشید: تمرین، تمرین، تمرین.

• استفاده از کافئین و شکر را در روز اجرا محدود کنید. چند ساعت قبل از اجرا یک غذای معقول بخورید که انرژی داشته باشید و هنگام اجرا گرسنه نشوید.

غذای کم چرب حاوی کربوهیدرات مثل پاستا، پیتزا ، حبوبات و برنج انتخاب مناسبی است.

• تمرکزتان را از خودتان و ترسهایتان معطوف کنید به لذتی که شما برای بینندگان مهیا می‌کنید. چشمهایتان را ببندید و مجسم کنید که مخاطبان خندان و شاد هستند و شما احساس

خوبی دارید.

• به جای تمرکز بر اینکه چه چیز خراب خواهد شد به نقاط مثبت کار خود بیاندیشید. موفقیت خود را مجسم کنید.

• از افکاری که باعث تزلزل اعتماد به نفستان می‌شود اجتناب کنید.

• کنترل تنفس، بیوفیدبک، مدیتیشن و دیگر روشهایی که باعث آرامش و دوری از افکار منفی در شما می‌شوند را در تمرینات خود بگنجانید. خیلی خوب است که چند تکنیک آرامش

بخش را هر روز تمرین کنید، فارغ از اینکه اجرا دارید، چرا که باعث ایجاد مهارتی در شما می‌شود که هر زمان به آن نیاز دارید کمکتان می‌کند.

• پیاده‌روی کنید، بالا و پایین بپرید، عضله‌هایتان را بلرزانید، یا هر کاری که احساس نگرانی قبل از اجرا را در شما کم می‌کند.

• با حاضرین در اجرا ارتباط برقرار کنید؛ لبخند، برقراری ارتباط چشمی و مانند دوست در مورد آنها فکر کردن.

• طبیعی رفتار کنید و خودتان باشید.

تمرین، رژیم غذایی سالم، خواب کافی و شیوه زندگی سرزنده و سالم در این راستا مفید هستند. به یاد داشته باشید که ترس صحنه معمولا پیش از اجرا

بیشتر است و با آغاز اجرا از آن کاسته می‌شود.

🎾دیگر شگردهای و راهکارهای غلبه بر اضطراب اجرا

اینها شگردهایی است که می‌تواند به شما در اجرا با اضطراب کمتر کمک کند:

• بر دوستانه‌ترین چهره‌ها میان حاضرین در سالن تمرکز کنید.

• هر وقت که می‌توانید لبخند بزنید، این کار در آرامش شما موثر است.

• تلاش کنید خوب به نظر بیایید، وقتی که ظاهرتان خوب باشد، احساس خوبی خواهید داشت.

این نکات باید شما را در کاهش اضطراب اجرا یاری کنند؛ اگر این اتفاق نیفتاد با یک مشاور یا پزشک آشنا به درمان اضطراب مشورت کنید. مراجعه به

روانپزشک می‌تواند در غلبه بر این اضطراب مفید باشد.

علاوه بر اینها مصرف داروهای بلاک کننده بتا (beta-blockers)، داروی قلب که باعث کاهش ضربان می‌شود، گاهی توسط اجرا کنندگانی که اضطراب اجرا

دارند مرسوم است.

روبه‌رو شدن با ترسهای مربوط به اجرا و یادگیری راه‌های کاستن و مدیریت آنها می‌تواند منجر به قدرتمندتر شدن شما شود. این موارد نه تنها باعث

می‌شوند احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید، همچنین ممکن است شما هم کشف کنید که نوازنده مطمئن‌تری از آنچه که فکر می‌کنید هستید.


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #میکس_مسترینگ #استودیو_موسیقی #قیمت_آهنگسازی

قدم های اول برای شروع ساخت آهنگ چیست ؟ آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

قدم های اول برای شروع ساخت آهنگ چیست ؟ آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

 

۳ گام اساسی در آهنگسازی برای ساخت یک آهنگ چیست؟

ساخت یک آهنگ خوب، زنده و جالب هدف هر موزیسین و آهنگسازی است. با این حال، قبل از اینکه شما نگران تولید یک

آهنگ خوب باشید باید ابتدا اصول اولیه آهنگسازی را بدانید تا بتوانید اقدام به ساخت و نوشتن یک آهنگ جذاب و زیبا کنید.

در این مطلب ۳ گام اساسی در آهنگسازی را برای شما شرح می دهیم.

یک روش ساده برای نگاه کردن به یک آهنگ این است که آن را همانند یک خانه تصور کنید. ظاهر هر خانه ای متفاوت

است، اما تمام خانه ها سه بخش کلیدی دارند: پایه، ساختار و دیزاین داخلی. مانند یک خانه، هر آهنگی نیز این سه

ویژگی اصلی را دارد. اگر میخواهید یک آهنگ بنویسید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید، این قیاس ممکن است به شما

کمک کند. هر یک از این سه بخش، قسمت های مناسبی برای شروع یک آهنگ هستند.

۱. نوشتن یک آهنگ: پایه

اگر از مقیاس خانه برای آهنگسازی استفاده کنیم، می توانیم پایه و اساس خانه را با بیس لاین یا آکورد اصلی آهنگ

مقایسه کنیم. نوت پایه و یا آکورد در اصل ریشه یک آهنگ هستند، همانطور که پایه و اساس یک ساختمان ریشه آن

است. شروع با بخش بیس آهنگ یک راه عالی برای ایجاد مود و احساس برای آهنگ است. اگر ریتم قوی باشد، شانس

خوبی وجود دارد تا بقیه آهنگ نیز جالب شود.

 ایده گرفتن می توانید به آهنگ های مورد علاقه تان گوش کنید و به بیس لاین آنها توجه کنید. بیس و ریتم یک از

ارکان اصلی لذت بردن از یک آهنگ هستند. همانند خانه در یک آهنگ نیز همه چیز بر اساس بیس یا پایه ساخته می

شوند و از آن پیروی می کنند.

۲. ساختار

یک خانه بدون ساختار نمی تواند وجود داشته باشد این مسئله برای یک آهنگ نیز صدق می کند.حالا، این بدان معنی

نیست که ساختار باید پیچیده یا ساده باشد، هرچند که می تواند باشد. بعضی از خانه ها مانند مکعب های متقارن کاملا

متساوی هستند، در حالی که بعضی دیگر به صورت گسترده، نامتقارن و حتی نمایشی هستند.  قبل از ساخت آهنگ از

خودتان بپرسید که چه آهنگی وی خواهید بسازید؟

بیشتر آهنگ های پاپ ، ساختار بسیار ساده ای دارند. یک ورس وجود دارد، سپس یک کوروس، ورس دوم، و سپس یک

کوروس دیگر. البته این ساختار می تواند متفاوت باشد. این ساختار به عنوان یک ساختار ABAB شناخته می شود، ورس 

“A” و  کوروس “B”. گاهی وقتها bridge یا پل نیز از کوروس نهایی ممکن است اضافه شود که آن را نیز با حرف “c”

نمایش می دهند. این یک فرمول ساده برای ساخت بسیاری از آهنگ ها است.. داشتن یک ساختار در ذهن، بدون در نظر

گرفتن سادگی و پیچیدگی آن، یکی از بخش های مناسب برای شروع ساختن یک آهنگ است.

۳. دیزاین داخلی، یا ملودی (و شعر)

یک خانه ممکن است مستحکم باشد و از بیرون بسیار خوب به نظر برسد، اما چه چیزی داخل خانه است ؟  دکوراسیون

داخلی خانه باعث زیبایی داخل آن می شود. همین امر برای موسیقی صدق می کند چیزی که باعث گیرا بودن و

ماندگاری یک آهنگ می شود ملودی است. همچنین یک شعر خوب می تواند حتی یک ملودی را ماندگارتر و تاثیرش را

عمیق تر کند. یک شعر خوب را میتوان روح یک آهنگ نامید.

اگر ایده ای برای نوشتن یک ملودی دارید، پس در حال حاضر بیشتر مسیر خود را برای نوشتن یک آهنگ عالی آماده کرده

اید و یا اگر شما یک ایده برای نوشتن شعر دارید، می توانید یک ملودی را در اطراف ریتم و الگوهای این کلمات ایجاد کنید.

هنگامی که نت ها و کلمات را در جای خود قرار دهید، می توانید بر اساس ملودی و شعر خود آکورد و بیس لاین مناسب

را برای آهنگتان بنویسید.

نتیجه

نوشتن یک آهنگ همیشه پروسه آسانی نیست. به یاد داشتن این سه نکته کلیدی ،  می تواند حداقل جایی خوب برای

آغاز ساخت یک آهنگ باشد.

شما نیز روش های آهنگسازی خود را با ما به اشتراک بگذارید.


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #آهنگسازی_حرفه_ای #استودیو_موسیقی #دانلود_آهنگ_جدید