نوشته‌ها

اورتور در موسیقی به چه معنای است ؟

اورتور در موسیقی به چه معنای است ؟

اورتور : قطعه و یا ملودی ابتدای اهنگه که به معرفی اهنگ می پردازه و نت های ملودی اورتور تقریبا با ملودی اصلی

کار یکی هست – اورتور از درجات اصلی ملودی اصلی به دست می یاد.

به عبارتی ساده تر :

اورتور شروع کار هستش درواقع پارت ِ ابتداییه کار خواننده نمیتونه یکدفعه کلام رو شروع کنه میشه گفت تا حدی آماده

سازی ِ گوش ِ مخاطب هستش و میتونه به هر شکل و با هر ساز و آوایی شروع بشه امکان داره خیلی ملایم بیاد و یا

اینکه یه فیل (پاساژ) داشته باشه و با درام شروع بشه بستگی به سلیقه ی تنظیم کننده و آهنگساز داره 


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی

قدم های اول برای شروع ساخت آهنگ چیست ؟ آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

قدم های اول برای شروع ساخت آهنگ چیست ؟ آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

 

۳ گام اساسی در آهنگسازی برای ساخت یک آهنگ چیست؟

ساخت یک آهنگ خوب، زنده و جالب هدف هر موزیسین و آهنگسازی است. با این حال، قبل از اینکه شما نگران تولید یک

آهنگ خوب باشید باید ابتدا اصول اولیه آهنگسازی را بدانید تا بتوانید اقدام به ساخت و نوشتن یک آهنگ جذاب و زیبا کنید.

در این مطلب ۳ گام اساسی در آهنگسازی را برای شما شرح می دهیم.

یک روش ساده برای نگاه کردن به یک آهنگ این است که آن را همانند یک خانه تصور کنید. ظاهر هر خانه ای متفاوت

است، اما تمام خانه ها سه بخش کلیدی دارند: پایه، ساختار و دیزاین داخلی. مانند یک خانه، هر آهنگی نیز این سه

ویژگی اصلی را دارد. اگر میخواهید یک آهنگ بنویسید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید، این قیاس ممکن است به شما

کمک کند. هر یک از این سه بخش، قسمت های مناسبی برای شروع یک آهنگ هستند.

۱. نوشتن یک آهنگ: پایه

اگر از مقیاس خانه برای آهنگسازی استفاده کنیم، می توانیم پایه و اساس خانه را با بیس لاین یا آکورد اصلی آهنگ

مقایسه کنیم. نوت پایه و یا آکورد در اصل ریشه یک آهنگ هستند، همانطور که پایه و اساس یک ساختمان ریشه آن

است. شروع با بخش بیس آهنگ یک راه عالی برای ایجاد مود و احساس برای آهنگ است. اگر ریتم قوی باشد، شانس

خوبی وجود دارد تا بقیه آهنگ نیز جالب شود.

 ایده گرفتن می توانید به آهنگ های مورد علاقه تان گوش کنید و به بیس لاین آنها توجه کنید. بیس و ریتم یک از

ارکان اصلی لذت بردن از یک آهنگ هستند. همانند خانه در یک آهنگ نیز همه چیز بر اساس بیس یا پایه ساخته می

شوند و از آن پیروی می کنند.

۲. ساختار

یک خانه بدون ساختار نمی تواند وجود داشته باشد این مسئله برای یک آهنگ نیز صدق می کند.حالا، این بدان معنی

نیست که ساختار باید پیچیده یا ساده باشد، هرچند که می تواند باشد. بعضی از خانه ها مانند مکعب های متقارن کاملا

متساوی هستند، در حالی که بعضی دیگر به صورت گسترده، نامتقارن و حتی نمایشی هستند.  قبل از ساخت آهنگ از

خودتان بپرسید که چه آهنگی وی خواهید بسازید؟

بیشتر آهنگ های پاپ ، ساختار بسیار ساده ای دارند. یک ورس وجود دارد، سپس یک کوروس، ورس دوم، و سپس یک

کوروس دیگر. البته این ساختار می تواند متفاوت باشد. این ساختار به عنوان یک ساختار ABAB شناخته می شود، ورس 

“A” و  کوروس “B”. گاهی وقتها bridge یا پل نیز از کوروس نهایی ممکن است اضافه شود که آن را نیز با حرف “c”

نمایش می دهند. این یک فرمول ساده برای ساخت بسیاری از آهنگ ها است.. داشتن یک ساختار در ذهن، بدون در نظر

گرفتن سادگی و پیچیدگی آن، یکی از بخش های مناسب برای شروع ساختن یک آهنگ است.

۳. دیزاین داخلی، یا ملودی (و شعر)

یک خانه ممکن است مستحکم باشد و از بیرون بسیار خوب به نظر برسد، اما چه چیزی داخل خانه است ؟  دکوراسیون

داخلی خانه باعث زیبایی داخل آن می شود. همین امر برای موسیقی صدق می کند چیزی که باعث گیرا بودن و

ماندگاری یک آهنگ می شود ملودی است. همچنین یک شعر خوب می تواند حتی یک ملودی را ماندگارتر و تاثیرش را

عمیق تر کند. یک شعر خوب را میتوان روح یک آهنگ نامید.

اگر ایده ای برای نوشتن یک ملودی دارید، پس در حال حاضر بیشتر مسیر خود را برای نوشتن یک آهنگ عالی آماده کرده

اید و یا اگر شما یک ایده برای نوشتن شعر دارید، می توانید یک ملودی را در اطراف ریتم و الگوهای این کلمات ایجاد کنید.

هنگامی که نت ها و کلمات را در جای خود قرار دهید، می توانید بر اساس ملودی و شعر خود آکورد و بیس لاین مناسب

را برای آهنگتان بنویسید.

نتیجه

نوشتن یک آهنگ همیشه پروسه آسانی نیست. به یاد داشتن این سه نکته کلیدی ،  می تواند حداقل جایی خوب برای

آغاز ساخت یک آهنگ باشد.

شما نیز روش های آهنگسازی خود را با ما به اشتراک بگذارید.


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #آهنگسازی_حرفه_ای #استودیو_موسیقی #دانلود_آهنگ_جدید

رشته موسیقی در دانشگاههای ایران

رشته موسیقی در دانشگاههای ایران


همه ساله تعداد زیادی از علاقه مندان رشته موسیقی با انتخاب یکی از رشته های حوزه موسیقی وارد دنیای تحصیل در

این هنر زیبا و تأثیرگذار می شوند.

اما خوبست با نگاهی به وضعیت پذیرش رشته موسیقی در دانشگاه های کشور، وضعیت ارایه این رشته را در مقاطع

مختلف دانشگاههای مطرح کشور(دولتی، علمی کاربردی، فنی و حرفه ای ، آزاد و پیام نور) مرور کنیم.

الف- رشته موسیقی در دانشگاههای دولتی :

دانشگاههای دولتی همواره به عنوان اولین انتخاب برای اکثریت داوطلبان علاقه مند به رشته موسیقی مطرح بوده است.

این رشته در مقطع کاردانی دانشگاههای دولتی پذیرش ندارد اما در مقطع کارشناسی در این دانشگاهها، پذیرش در

رشته های زیر انجام می شود. . رشته موسیقی در مقطع دکترای این دانشگاه پذیرش ندارد.

دانشگاههای دولتی نیز در حوزه موسیقی 3 رشته به شرح زیر ارایه می شود:

کارشناسی ارشد موسیقی شناسی (اتئو موزیکولوژی)کارشناسی ارشد نوازندگی ساز ایرانیکارشناسی ارشد

نوازندگی ساز جهانی

ب- آشنایی با دانشگاه علمی کاربردی و رشته موسیقی در این دانشگاه :

دانشگاه علمی کاربردی از جمله مراکز دانشگاهی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد که اقدام به ارائه

دوره های کاربردی به مخاطبان می نماید. در سال های اخیر بنا بر دلایل متعددی، استقبال از این دانشگاه افزایش یافته

است و اهمیت آموزش های کاربردی این دانشگاه در رشته های مختلف هر روز در نزد مخاطبان و صاحبان صنایع و کسب

و کار بیشتر می شود.

برای آشنایی بیشتر با این دانشگاه می توانید از صفحه “آشنایی با دانشگاه جامع علمی کاربردی” در سایت مسیر ایرانی

دیدن فرمایید.

تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی در سه مقطع تحصیلی کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. رشته های

این دانشگاه در مقطع کاردانی عموما با عناوین کاردانی فنی یا کاردانی حرفه ای، در مقطع کارشناسی عموما با عنوان

کارشناسی حرفه ای و مهندس حرفه ای و در مقطع کارشناسی ارشد عموما با عناوین مهندسی ارشد حرفه ای و

کارشناسی ارشد حرفه ای شناخته می شوند.

شرایط ورود به دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی از دانشگاه های معتبر زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و تمامی مدارک صادر

شده در این دانشگاه مورد تأیید نهادهای اینی و سازمانهای دولتی می باشد. لذا تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه ،

فنی و حرفه ای و کاردانش برای ادامه تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی می توانند وارد رشته های مورد علاقه شوند.

همچنین دانش آموختگان مقطع کاردانی و کارشناسی در سایر دانشگاه ها نیز می توانند برای ادامه تحصیل وارد یکی از

رشته های این دانشگاه شوند. البته یکی از شرایط ورود در برخی از رشته های دانشگاه علمی کاربردی، داشتن سابقه

کار مرتبط می باشد که مشخصات کامل آن در دفترچه ثبت نام هر دوره اشاره می گردد.

رشته موسیقی در دانشگاه علمی کاربردی

رشته موسیقی در دانشگاه علمی کاربردی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته با عناوین زیر ارایه می شود و در

مقاطع بالاتر پذیرش ندارد.

کاردانی حرفه ای موسیقی ــ نوازندگی ساز ایرانیکاردانی حرفه ای موسیقی ــ آواز ایرانیکارشناسی حرفه ای موسیقی

ــ آهنگسازی ایرانیکارشناسی حرفه ای موسیقی ــ رهبری ارکسترکارشناسی حرفه ای موسیقی ــ نوازندگی ساز

ایرانیکارشناسی حرفه­ ای موسیقی- موسیقی آیینی

ج- رشته موسیقی در دانشگاه آزاد

این رشته در دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی پذیرش ندارد اما در مقطع کارشناسی پیوسته تمام وقت (بدون آزمون)، با

عنوان رشته موسیقی ارایه می شود.

همچنین این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، در رشته نوازندگی ساز جهانی، دانشجو می پذیرد. رشته موسیقی در

مقطع دکترای این دانشگاه پذیرش ندارد.

چ- رشته موسیقی در دانشگاه فنی و حرفه ای

رشته موسیقی در دانشگاه فنی و حرفه ای در هیچ مقطعی ارایه نمی شود.

د- رشته موسیقی در دانشگاه پیام نور

در این دانشگاه رشته موسیقی در هیچ مقطعی ارایه نمی شود.

#کنکور_موسیقی #آهنگسازی #قیمت_آهنگسازی #تنظیم_آهنگ #آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موسیقی #آهنگسازی_حرفه_ای

وظایف آهنگساز

وظایف آهنگساز

  • نوشتن و تولید آهنگ برای ارکسترها، گروه های موسیقی، فیلم ها و تئاتر ها و …

  • کسب اطلاع از جدید ترین تغییرات و پیشرفت های صورت گرفته در عرصه موسیقی

  • شنیدن انواع آثار آهنگ سازان مختلف (در الهام گرفتن و ایجاد آهنگی جدید بسیار موثر است)

  • آموزش آهنگسازی

  • اجرای ارکستر ( نوازنده یا رهبر)

  • انجام تمرینات مستمر

  • همکاری با افرادی از جمله تنظیم کننده، خواننده، نوازنده و …


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #میکس_مسترینگ #استودیو_موسیقی #قیمت_آهنگسازی_حرفه_ای

مهارت و توانمندیهای مورد نیاز آهنگسازی

مهارت و توانمندیهای مورد نیاز آهنگسازی

  • داشتن علاقه و ذوق هنری

  • آشنایی با علم موسیقی

  • خلاقیت بالا

  • داشتن صبر و پشتکار زیاد

  • مهارت های ارتباطی مناسب

رِنگ | پیش درآمد | چهارمضراب چیست ؟

رِنگ | پیش درآمد | چهارمضراب چیست ؟

رِنگ چیست ؟

رنگ عبارت از قطعه‌ای است مخصوص رقص که در انتهای اجرای دستگاه- در موسیقی سنتی- نواخته می‌شود.

پیش درآمد چیست ؟

پیش درآمد فُرمی است تا حدی شبیه به تصنیف، [اما بدون کلام] که بر مبنای درآمد یا چند گوشه از دستگاه یا نغمه ساخته می‌شده

است. این فرم، نسبت به تصنیف و رِنگ، جدیدتر است و ساختن آن را به “درویش خان” نسبت می‌دهند .

چهارمضراب چیست؟

چهار مضراب قطعه‌ای است اغلب با ضرب آهنگ بالا که نوازنده، معمولاً، به تنهایی آن را می‌نوازد و غالباً برای ایجاد تنوع و پرهیز از

یک‌نواختی اجرای آوازها و نیز، برای نشان دادن مهارت نوازنده، ساخته می‌شود


#آهنگسازی_حرفه_ای #قیمت_هزینه_آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موزیک #موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی

چگونه هنرجو را در امر موسیقی استعداد سنجی کنیم

چگونه هنرجو را در امر موسیقی استعداد سنجی کنیم

مقدمه

از آنجا که “آموزش” در موسیقی امری بسیار مهم و زیرساخت موسیقی افراد را شکل می دهد، دارای حساسیت قابل توجهی می باشد و معلم متخصص

و با تجربه در امر آموزش را می طلبد. معلمی که علاوه بر دانش موسیقی و مهارت در تدریس، از علم روانشناسی و چگونگی تعامل با هنرجویان مختلف نیز

بهره مند باشد. چنین معلمی در ابتدا نیازمند شناخت کافی از توانایی و استعدادهای هنرجوی مورد تعلیم خود می باشد.

در این مقاله ابتدا به گروه بندی و معرفی انواع هنرجویان و سپس به شیوه ارزیابی و سنجش استعداد موسیقی آنها می پردازیم.

موسیقی دان به فردی گفته می شود که در زمینه موسیقی به طور ویژه ای پیشرفت و تکامل یافته باشد اما این فعالیت موسیقایی با توجه به شخصی که

آن را انجام می دهد متنوع و متغیر است.

گوش حساس، حس ریتم، شور و شوق و هوش سرشار، موسیقی دان شدن را تضمین نمی کند. بعضی از استعدادها و توانایی ها گاه به گونه ای اسرار

آمیز و خارج از ارداه انسان به وجود می آیند.

ممکن است که این استعداد ها به طور ارثی، اکتسابی و یا بر اساس تلاش های فردی و ارادی شخص و از روی شناخت به دست آمده باشند. 

زمانی که صحبت از تشخیص حد توانایی های یک فرد می شود با این ارزش گذاری روبرو هستیم: با استعداد و بی استعداد.

اما بدون شک این تقسیم بندی برای تشخیص توانمندی های فرد کافی نیست و تمام افراد را شامل نمی شود.

“در ابتدا یک معلم موسیقی موظف است فرض را بر این بگذارد که تمامی کودکان قابلیت آموزش موسیقایی را دارند و اگر در آن ها شور و شوقی نسبت به

موسیقی می بینند آن ها را در جهت یک آموزش جدی موسیقی سوق دهد.” (ویلمز،۱۳۸۸:۲۰۷)برای بررسی آسان تر سطح استعداد افراد، تقسیم بندی

هنرجویان موسیقی را می توان این گونه در نظر گرفت:

“هنرجوی با استعداد، هنرجوی بی استعداد، هنرجوی خارق العاده، هنرجوی نابغه، هنرجوی ژنی”

هنرجوی با استعداد

بی تردید بیشترین جمعیت افراد در گروه هنرجویان با استعداد قرار می گیرد، این گروه از هنرجویان مستعد آموزش علوم موسیقی بوده و می توان با توجه

به میزان علاقمندی، وجود یک برنامه و متد آموزشی درست، محیط و معلم مناسب، آن ها را به یک موسیقی دان زبده تبدیل نمود. میزان پیشرفت این

هنرجو با توجه به میزانتمرین از سوی معلم کاملا قابل پیش بینی خواهد بود. میزان علاقه و شرایط محیطی در پیشرفت این گروه بسیار موثر است. بدنه

موسیقی در واقع از این گروه تشکیل شده است، ارکسترهای مختلف و نوازندگانی که در تمام دنیا به موسیقی اشتغال دارند.

هنرجوی بی استعداد

تعداد افرادی که در گروه هنرجویان بی استعداد قرار می گیرند بسیار کمتر از هنرجویان گروه اول می باشد. این هنرجویان در چند مورد ذکر شده از

استعدادهای یک موسیقیدان همچون ریتم، شنوایی، حس موسیقایی و… کاملا” ناتوان هستند که معلم مربوطه با تشخیص این موضوع بوسیله روشهایی

که در ادامه این مقاله به آن پرداخته می شود، می تواند تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.باز می ایستند و از گردونه خارج می شوند.

والدین این دسته از هنرجویان نقش به سزایی در شکل گیری شخصیت هنری، آموزش جدی و درست و همچنین پیشرفت فرزند خود دارند.


#آهنگسازی_حرفه_ای #قیمت_هزینه_آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موزیک #موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی

آشنایی بهتر با ساز های کوبه ای | آهنگسازی و تنظیم

آشنایی بهتر با ساز های کوبه ای | آهنگسازی و تنظیم

ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﯾﺎ Percussion ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ Percutere ﻻﺗﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ to strike ‏( ﺿﺮﺑﻪ ﺯﺩﻥ‏)ﺍﺳﺖ.ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺑﻪﺗﻤﺎﻣﯽ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﺿﺮﺑﻪ

ﺯﺩﻥ، ﺗﮑﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﯾﺎ ﮐﺸﯿﺪﻥ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﯾﺎ ﻭﺳﯿﻠﻪﺍﯼ ﺷﺒﯿﻪ ﭼﮑﺶ، ﺻﻮﺕ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﺳﺎﺯﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯿﺸﻮﺩ .

ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻪ ﺻﻮﺕ ﺧﺎﺻﯽ ﺭﺍ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻨﺪ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺍﻟﻤﺎﻧﻬﺎﯼ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺭﯾﺘﻢ ﻭ ﺗﺰﺋﯿﻦ ﺩﺭ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻭﺍﺭﮐﺴﺘﺮﺍﺳﯿﻮﻥ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻪ ﻧﺖ

ﺧﺎﺻﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻮﺍﺧﺘﻦ ﻣﻠﻮﺩﯼ ﺑﮑﺎﺭﻣﯿﺮﻭﻧﺪ .

ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺻﻮﺗﯽ ﻧﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺟﺰﻭ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺍﺭﮐﺴﺘﺮﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺭﮐﺴﺘﺮﺍﻝ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﻩ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﯾﮏ ﺗﻨﻪ ﺩﺭ

ﺩﺍﺩﻥ ﺭﯾﺘﻢ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﯾﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮﻣﻠﻮﺩﯼ ﺳﺎﯾﺮﺳﺎﺯﻫﺎ ﻧﻘﺶ ﺍﯾﻔﺎﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

ﻋﻨﺼﺮ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺻﻮﺕ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯﻫﺎ ﯾﮏ ﻏﺸﺎﯼ ﭘﻮﺳﺘﻪ ﺍﯼ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﯾﺎ ﺻﻔﺤﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻣﯿﻠﻪ ﻫﺎﯼ ﻓﻠﺰﯼﯾﺎ ﭼﻮﺑﯽ ﻭ … ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﻣﺮﺗﻌﺶ ﺷﺪﻥ ﺗﻮﻟﯿﺪ

ﺻﻮﺕ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ .

ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺳﺒﮑﻬﺎﯼ ﮐﻼﺳﯿﮏ ﻭ ﺍﺭﮐﺴﺘﺮﺍﻝ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﻪ ﺍﻭﺝ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺷﻮﺭ ﻭ ﻫﯿﺠﺎﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺭﺍ ﺑﯿﺸﺘﺮ می کنند.

ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻄﻮﺭ ﻗﻄﻊ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻗﺮﻥ ﻧﻮﺯﺩﻫﻢ ﺑﺎ ﺭﻭﯼ ﮐﺎﺭ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ Jazz ﻭ ﺑﻌﺪﻫﺎ Rock ﻭ … ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐﻧﺴﺒﺖ

ﺑﻪ ﻗﺒﻞ ﺭﻭﺍﺝ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ . ﺑﻄﻮﺭﯾﮑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻋﻨﺼﺮ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮﺍﺯ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﻨﺪ .

ﺍﺯ ﺳﺎﺯﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﺖ ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺑﻪ Timpani ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﮐﺴﺘﺮﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﻣﺜﻼ ” ﻫﮑﺘﻮﺭﺑﺮﻟﯿﻮﺯ ﺁﻫﻨﮕﺴﺎﺯ ﺑﺰﺭﮒ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺩﺭ

ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﻫﺎﺵ ﺍﺯ ﺷﺎﻧﺰﺩﻩ Timpani ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

ﺷﺎﯾﺪ ﺟﺎﻟﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ Naqara ‏( ﻫﻤﺎﻥ ﻧﺎﻗﺮﻩ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ‏) ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ Timpani ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯿﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

ﻫﻨﺪﯼ ﻫﺎ ﺳﺎﺯ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺧﻮﺵ ﺻﺪﺍﯾﯽ ﺑﻨﺎﻡ Tabla ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺣﺘﻤﺎ ” صدای آنرا ﺷﻨﯿﺪﻩ ﺍﯾﺪ . ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯ ﻫﻢ ﮐﻮﮎﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻗﻮﻟﯽ pitched ﺍﺳﺖ .

ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﺎﺯﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻭﺍﺿﺢ ﻧﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺑﻪ Xylophones ﻭ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﻣﺜﻞ

Marimba ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯼ ﻻﺗﯿﻦ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩ . ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯﻫﺎ ﺍﺯ ﻗﺪﯾﻢ ﺍﻻﯾﺎﻡ ﺩﺭ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ Jazz ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺍﺭﻧﺪ .

ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﻣﻌﺮﻭﻓﺘﺮﯾﻦ ﺳﺎﺯﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻨﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ Drum ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺍﺭﺩ.

جالب است که بدانید در snare یا bass موسیقی آمریکای لاتین از نوعی drum استفاده می شود کهدرون آن پر از آب است.

ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺳﺎﺯﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩ ﻭ ﻣﺘﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻞ ﺍﻧﻮﺍﻉ Cymbals ‏( ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻨﺞ‏) ، Triangle ‏(ﻣﺜﻠﺚ‏) ﻭ…

ﺑﺎﺯ ﺷﺎﯾد ﺟﺎﻟﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﺩﻗﯿﻘﺎ ” ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﺎﺯ ﺩﻑ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯿﮕﺮﺩ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﻟﻨﺪﻧﯿﺰ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

ﺩﻗﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﻧﺪﻩ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﺍﻏﻠﺐ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻧﻮﺍﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻫﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ

ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺩﺭﮎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺭﯾﺘﻢ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺑﻨﻈﺮ ﻣﯽ ﺁﯾﺪﻧﻮﺍﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﻫﺎ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺷﻮﺍﺭ

ﺑﺎﺷﺪ…


#آهنگسازی_حرفه_ای #قیمت_هزینه_آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موزیک #موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی

آشنایی و معرفی دستگاه های موسیقی | آهنگسازی و تنظیم

آشنایی و معرفی دستگاه های موسیقی | آهنگسازی و تنظیم

دستگاه همایون

دستگاه همایون یکی از دستگاه‌های هفت‌گانه ردیف موسیقی ایران است.

واژه همایون در فرهنگ عمید چنین معنی شده است: (هُ.یُ) هماگون: خجسته، فرخ، مبارک، فرخنده. و در برهان قاطع چنین نقل شده است: نام معشوقه

همای است، و قصه همای و همایون را به نظم آورده‌اند و مشهور است، و به معنی مبارک و خجسته و میمون هم هست.

این دستگاه به تناسب نام خود، حالتی شاهانه، اشرافی و باوقار دارد، ولی با این حال زمینهٔ اجرای بسیاری از لالایی‌ها و زمزمه‌های متداول در نقاط

مختلف ایران است. همچنین از نغمه‌های این دستگاه در موسیقی زورخانه نیز استفاده می‌شود.

دستگاه همایون با حالت محزون و اسرار آمیز خود گوشه‌های متعددی دارد که گوشه «عشاق» اوج این دستگاه تلقی می‌شود.

بر اساس نظر متافیزیکی استاد مجید کیانی درباره ی موسیقی ایرانی، “همایون” ادامه‌ی روز، تداوم زندگی،اتحاد عشق و عاشق و  معشوق و توحید

است. (مقام توحید در هفت شهر عشق)

از رنگ‌های قدیمی که در خاتمه دستگاه همایون نواخته می‌شوند می‌توان رِنگِ فرح و رنگ شهرآشوب را نام برد. رنگ فرح رنگی است سه ضربی و با وزن

سنگین اما رنگ شهرآشوب دوضربی ترکیبی (شش – هشت) است و با تمپوی متوسط اجرا می‌شود.

از لحاظ مرکب خوانی این دستگاه به دستگاه‌های سه‌گاه و شور ارتباط دارد و وسعت این دستگاه را بیشتر می‌کند.

به دلیل شباهت شور و همایون، با بم کردن نت سوم گام همایون به میزان نیم‌پرده می‌توان وارد شور شد. همایون را می‌توان به دستگاه چهارگاه نیز

ارتباط داد و این کار با افزودن نیم‌پرده به نت ششم گام همایون و کم کردن ربع پرده از نت پنجم که گوشهٔ آواز منصوری را تداعی می‌کند انجام‌پذیر است.

عکس همین عمل و گذر از چهارگاه به همایون نیز در گوشهٔ مخالف دستگاه چهارگاه قابل اجراست.

آلبوم بیداد پرویز مشکاتیان با خوانندگی محمدرضا شجریان از جمله آثار مشهوری است که در این دستگاه ساخته شده‌است.

بیات اصفهان هم آوازی است که از دستگاه همایون گرفته شده است و دارای درجات مشترکی با همایون است. تونیک یا شاهد آن درجه چهارم همایون

است…


#آهنگسازی_حرفه_ای #قیمت_هزینه_آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موزیک #موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی

معنی و مفهوم و در کل آکورد چیست ؟ و انواع آکوردها

معنی و مفهوم و در کل آکورد چیست ؟ و انواع آکوردها 

آهنگسازی و تنظیم

آکوردها :

چند صدا را که در یک زمان با هم شنیده میشوند آکورد مینامند.

آکوردهای سه صدایی :

ساده ترین آکورد، آکورد سه صدایی میباشد که از یک نت به نام پایه و نت دیگری که نسبت به پایه فاصله ی سوم دارد که به نام سوم آکورد، و نتی که با

پایه فاصله ی پنجم دارد به نام پنجم آکورد، تشکیل شده است و بر روی هر یک از درجه های گام دیاتونیک میتوان با افزودن نتهای سوم و پنجم از همان

گام آکورد تشکیل داد.

نکته : نتهای فاصله ی سوم و پنجم هر آکورد باید تابع نتهای دیاتونیک گام باشد.

آکوردهای ساخته شده از نظر فاصله ی میان نتها به دو گروه کلی تقسیم میشوند :

1) آکوردهای مطبوع

2) آکوردهای نامطبوع

1) آکوردهای مطبوع :

در این گروه فاصله های پنجم همه درست هستند وآنها را آکوردهای

کامل میگویند که خود به دو دسته تقسیم میشوند :

الف) آنهایی که فاصله ی سومشان بزرگ است آکوردهای کامل بزرگ (ماژور)نامیده میشوند.

ب) آنهایی که فاصله ی سومشان کوچک است آکوردهای کامل کوچک(مینور)نامیده میشوند.

2) آکوردهای نامطبوع :

در این آکوردها فاصله ی پنجم درست نیست و این آکوردها نیز به دو گروه تقسیم میشوند.

الف) فاصله ی پنجمشان کاسته است(آکوردهای کاسته)

ب) فاصله ی پنجمشان افزوده است(آکوردهای افزوده)

نکته : (مرور )

بنابرابن همه ی آکوردهای ساخته شده بر روی یک گام بزرگ و یا گام کوچک چهار گونه هستند :

1- آکوردهای کامل بزرگ :

روی درجه های 1، 4، 5،گام بزرگ و5، 6،گام کوچک بوجود می آیند.

2- آکوردهای کامل کوچک :

روی درجه های 2، 3، 6 گام بزرگ و 1، 4 گام کوچک بوجود می آیند.

3- آکوردهای پنجم کاسته :

روی درجه های 7 گام بزرگ و 2، 7 گام کوچک بوجود می آیند.

4- آکوردهای پنجم افزوده :

روی درجه 3 گام کوچک بوجود می آید.


#آهنگسازی_حرفه_ای #قیمت_هزینه_آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موزیک #موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی