نوشته‌ها

تکنیک-ترمولو-چیست؟میکس-مسترینگ-قیمت

تکنیک ترمولو چیست؟ | آهنگسازی و تنظیم

تکنیک ترمولو چیست؟

تکنیک ترمولو چیست؟

 

ترمولو یکی از تکنیک های تکنوازی گیتار است این تکنیک یکی از زیباترین و سخت ترین تکنیک های گیتار

می باشد که توسط آن صدای گیتار شبیه به دو ساز بطور همزمان به گوش می رسد یکی صدای ملودی

و دیگری صدای ریتم است برای تمرین این تکنیک بصورت زیر عمل می کنیم:

1.ابتدا به ترتیب با انگشتان i.m,a دست راست سیم 1 را بصورت متناوب و با کشش زمانی یکسان و با

سرعت پایین بنوازید دقت داشته باشید که هیچکدام از صداها موکدتر از دیگری نباشد بعد از مسلط

شدن سرعتتان را افزایش دهید تا بسرعت بالایی برسید این تمرین را روی سیم های 2 و 3 هم انجام

دهید.

۴ تکنیک رفتاری در بهتر شدن صدای خواننده چیست ؟

تکنیک ترمولو چیست؟

2.حال نوبت ان است که انگشت p را نیز اضافه کنیم. انگشت p روی سیم های بم تر از سیمی که سه

انگشت دیگر روی آن اجرا می شود نواخته می شود مثلا سیم 6 حال بترتیب با انگشتان a.m,i,p روی

سیم ها می نوازیم مثلا مانند سیم های 511141113111411131114111 باید دقت داشته باشیم که

کشش زمانی یکسان است وبتدریج سرعتتان را افزایش دهید.


مطالب مفید مرتبط:

چه سبک از گیتار را انتخاب کنیم ؟

چندین نکات آموزشی در مورد گیتار

انواع سبک های گیتارموسیقی پاپ،کلاسیک،پاپ،فلامنکو

مشخصات یک نوازنده ی خوب موسیقی


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار #تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ

‌‌دانستنیهای و مقالات مفید برای نو آموزان ویلن | آهنگسازی و تنظیم

دانستنیهای مفید برای نو آموزان ویلن

1-حرکت آرشه باید همواره به موازات خرک bridge باشد یعنی با سیم ها تشکیل زاویه قائمه بدهد.

2-چوب آرشه باید بنحوی قرار گیرد که :

الف-اندکی بسوی رو دسته finger board بچرخد (اما نه خیلی زیاد) طوری که تماس آن با سیم ها با

همه پهنای موی آرشه نبوده بلکه کناره موها با سیم ها تماس یابد.

ب-و این وضع باید بیش از همه در موقع نواختن با پاشنه آرشه heel-end و کمتراز همه هنگام استفاده از

سر آرشهpoint رعایت شود.

3-جهت حرکت موی آرشه ،باید روی هر سیمی به آن سیم عمود بوده و بنابراین وضع بازوی راست

نسبت به بدن-بر حسب اینکه آرشه بروی کدام سیم باشد-تفاوت میکند-به عبارت دیگر برای نوازندگی

روی سیم سیم (می)دست راست(بازو-آرنج-ساعد)باید نزدیک به بدن قرار گیرد.در هنگام استفاده از

سیم لا از بدن دور شده ودر سیم سل بحداکثر از بدن دور باشد.در هر یک ازین حالات ساعد و مچ باید

کمی عقب تر از آرنج و بازو نسبت به بدن واقع شود.

تبصره

الف-دقت کنید که آرشه ویولون هنگام نواختن روی سیم می زیاد راست نشود و حرکات آن در

جهتی نزدیک به قائم انجام نگیرد(در نتیحه مایل شدن زیاد ویولون و تمایل طرف راست آن به پائين)تبصره

ب-ویولون را به وضعی متناسب ودر طرف چپ سینه خود بگیرید.

4-برای نواختن روی دو سیم،موهای آرشه باید بروی دو سیم به یک اندازه فشار وارد آورده و راه اجرای

درست آن اینست که بازو در وضعیتی میان وضعیت هائی که برای هر یک از دو سیم بطور جداگانه

داشت قرار گیرد.

5- الف)-هنگام نواختن با وسط آرشه در هر یک از سیم ها و نیز هنگام نواختن با دو سیم ،ساعد و مچ

باید در امتداد یک خط راست قرار گیرد.

ب)-هنگام نواختن با پاشنه آرشه بازو و آرنج کمی به جلو کشیده شده و مچ باندازه کافی بخارج خم

میشود ولی هرگز نباید با ساعد زاویه ای بسازد و بر عکس باید انحنائی طبیعی و معتدل داشته و

انگشتان دست در گرفتن آرشه مدور باشند.

ج-)هنگامیکه با نوک آرشه می نوازیم-نخست بازو بوضع اولیه خود یعنی همان وضعیتی که هنگام

استفاده از وسط آرشه داشت بازگشت میکند و بازو با ساعد و آرنج در یک راستا قرار میگیرد-یا اگر بازوی

نوازنده کوتاه باشد مچ اندکی بطرف داخل خم شده و انگشتان دست راست که آرشه را گرفته اند نسبت

بوضعیتی که در پاشنه آرشه داشتند از مدور بودنشان کاسته شده و تقریبا راست میشوند.

در نظر داشته باشید که قواعد و دستور هایی که در مورد نوازندگی ویولون داده میشود بسته به وضع

جسمانی هنر جویان مختلف یکسان نبوده و تغییر میکنند.


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار #تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ

چه سبک از گیتار را انتخاب کنیم ؟

برای شروع کدام سبک را انتخاب کنم؟

پاسخ ساده آن این است که قطعاتی از همه سبک ها را گوش کنید و طبق سلیقه و ارتباط خوبی که با آن قطعات برقرار می کنید، سبک خودتان را انتخاب نمایید.

اما…

برای شروع هرکدام از این ۳ سبک، شما نیاز دارید که اصول اولیه و مقدمات موسیقی و گیتار را بدانید. اصولی مانند نت، آکورد، آرپژ، ریتم و …

مقدمات و اصول یکسان هستند و چندان فرقی ندارد چه سبکی انتخاب می کنید.

پس در عین حال که سبک مورد علاقه تان را انتخاب میکنید و به تبع آن ساز گیتارتان را، مقدمات گیتار را به خوبی بگذرانید و پس از مدتی که بر این اصول مسلط شدید، آموزش های پیشرفته تر و تخصصی تر در سبک مورد علاقه تان ببینید.

سبک های دیگر گیتار

سبک های دیگری نیز برای نوازندگی گیتار وجود دارند که باید برای نواختن این سبکها، نوع گیتار مختص خودش را تهیه کنید. جاز یا جز (Jazz) موسیقی بسیار غنی و تاثیر گذاری است که بداهه نوازی در این سبک نقش اساسی را ایفا می کند. جاز، سرچشمه بسیاری از موسیقی های جدید از جمله متال (Metal) و راک (Rock)، می باشد. بلوز (Blues) موسیقی اصیل سیاهپوستان آفریقایی است که به آمریکا مهاجرت کردند و احساسات فوق العاده ای را به

مخاطب انتقال می دهد. موسیقی کانتری (Country) نیز از موسیقی های محلی آمریکاست که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی به دست آورد.

برای نواختن به سبک جاز، راک، متال، بلوز و کانتری نیاز به گیتارهای آکوستیک فلزی و گیتار الکتریک هست که با پیک نواخته میشوند و اصول مختص به خودشان را دارند.


#آهنگسازی #تنظیم_آهنگ #ترانه_ملودی #استودیو_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #مقالات_موسیقی #سبک_موسیقی #گیتار

چندین نکات آموزشی در مورد گیتار

چندین نکته آموزشی گیتار

نکات کوچک نوازندگی تنها اشاره ای است گذرا به برخی از آموخته های شخصی در طی این سالهای نوازندگی گیتار است مسلما بسیاری از این نکات در کتابی گنجانده نشده است و تمامی این مطالب حاصل سالها تحقیق و شرکت در مستر کلاسهای گوناگون و استفاده از دانش اساتید مختلف و تجربیات دیگر نوازندگان حاصل شده است و اینجا فرصتی دست داده تا آن را در یک نوشته کوتاه و بصورت مختصر منتقل نمایم.یکی از روشهای مفید تمرین در میان عموم نوازندگان خفه کردن سیمهای گیتار و سپس اجرای تمرینات تکنیکی و قطعات میباشد . این شیوه چگونه است و چه مزایایی دارد ؟ در یک فیلم آموزشی اسطوره نوازندگی گیتار فلامنکو یعنی پاکو دلوسیا را، در حال گرم کردن دست خود است و فرد مصاحبه کننده از وی میپرسد که چه میکنید و ولی میگوید مشغول گرم کردن دستهایم هستم همانند یک ورزشکار قبل از مسابقه .هر چند پاکو نیز از این شیوه برای گرم کردن دست خود بهره میبرد اما نکات بسیار دیگری در ان نهفته است .
این نکته یادتان باشد :

شما بر روی صحنه نوازنده را میبینید برای فهم تمرین و چگونگی تمرین باید با نوازندگان بزرگ در هنگام تمریناتشان حضور داشته باشید !

در هر حال استفاده از ابر در انتهای گیتار تکنیکی بسیار کاربردی برای مدرسین در امر آموزش میباشد و نوازندگان با تجربه گیتار با استفاده از این شیوه به رفع مشکلات نوازندگی خود میپردازند .
نکات :

به وجود آوردن بالانس و تعادل مناسب میان دست چپ و راست در بسیاری از مواقع شما با شنیدن صدای گیتار خود از بسیاری از اشکالات خود بی خبر میمانید و شاید این توصیه بیجا نباشد که نوازنده باید در استودیو بنوازد آنوقت است که متوجه میشود چه صداهایی مهیب و اضافه ای از ساز خود در می آورد

با خفه کردن سیم بعنوان مثال در آرپژ زدن متوجه خواهید شدن که کدام انگشت نسب به بقیه توانایی و قدرت کمتری دارد . در گام زدن و در جابجایی بین سیمها شما متوجه خواهید شد که آیا به میزان صحیحی نیرو وارد میشود یا خیز ؟

در بسیاری از مواقع نوازندگان در هنگام تمرین از این واهمه دارند که با قدرت ساز بزنند چرا که اکثرا تمرین برای دیگران گوشخراش میباشد و بجای رفع این مشکل سعی در ایجاد مشکلی بزرگتر در خود هستند و آنهم ساز زدن با توان پایین که میبایست از این شیوه در تمرینات استفاده شود و به دلیل این قبیل مشکلات شیوه غلط نوازندگی را به کار نبریم.

قطعات خود را در این وضعیت بنوازید ! در بسیاری از مواقع نوازندگان بدون اینکه بدانند چه میکنند با تکیه بر حافظه فیزیکی و صوتی که از قطعه بدست آورده اند مینوازند. یکی از شیوه های بالا بردن دقت در حفظ قطعات اجرای قطعه با کوک خارج ( کوک گیتار را برهم بزنید سپس قطعه ای که حفظ کرده اید را بنوازید ) و یا خفه کردن سیم بدین صورت میباشد . مسلما در این شیوه صدایی وجود ندارد و شما میبایست با دقت بیشتری به نوازندگی و اجرای صحیحی نت ها بپردازید .

در هر حال یک نوازنده و مدرس خلاق میداند از این تکنیک در چه زمان و در چه تمرینی استفاده نماید .


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #سفارش_آهنگسازی #قیمت_آهنگسازی #موسیقی #موزیک #آهنگ #آهنگسازی_آنلاین #موزیک_سبک_رپ #موسیقی_سبک_پاپ

#دانلود_آهنگ #دانلود_آهنگ_جدید #میکس_مسترینگ #تنظیم_آهنگ

سفارش آهنگسازی رپ حرفه ای

سفارش ساخت آهنگ و تنظیم سبک رپ و هیپ هاپ

Rap & Hip Hop

سفارش ساخت موزیک در ژانرها و استایل های مختلف و جذاب رپ و هیپ هاپ

با جدیدترین وی اس تی ها پلاگین ها و سمپل های حرفه ای ساخت آهنگ رپ و هیپ هاپ

سفارش ساخت آهنگ ها در استودیو کاملا حرفه ای و پیشرفته توسط اساتید موسیقی و متخصصان

این نوع سبک موسیقی ساخته می شود.

سفارش ساخت آهنگ ها کاملا مدرن و الهام گرفته با موزیک رپ و هیپ هاپ غرب و آمریکا بصورت تلفیقی

از موسیقی ایران و درخواست شما ساخته می شود.

بنا به درخواست شما جهت فیت ( کار مشترک ) با خوانندگان بزرگ و نامدار این سبک معرفی میشوید.

نکته مهم : بعد از هزینه کردن ساخت موزیک خود مهمترین قضیه پخش موزیک میباشد که با یک تیم کاملا حرفه ای آماده همکاری

جهت پخش سراسری موزیک شما میباشیم

فروش تکس رپ کاملا حرفه ای و قوی با جدیدترین استایل های رپ خونی

با ما خیلی زود حرفه ای و معروف شوید

تهیه کلیپ ویدیو حرفه ای

پخش سراسری آهنگ رپ

سفارش آهنگسازی 

استودیو حرفه ای ضبط صدا

میکس و مسترینگ حرفه ای آهنگ

0919-5343119

#آهنگسازی #ساخت_آهنگ #رپ #سفارش_ساخت_آهنگ #آهنگسازی_تنظیم #هیپ_هاپ #ساخت_موزیک_حرفه_ای #تکس_رپ #رپ_فارسی

 

بداهه‌ نوازی در موسیقی سنتی ایرانی

بداهه‌ نوازی در موسیقی سنتی ایرانی

اجرای موسیقی ایرانی به‌ویژه در تک‌نوازی و آواز معمولاً همراه با بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی است. اگر نوازنده یا خواننده از اجرایردیف و نغمه‌های معروف جدا شود و در مایه‌ای که مناسب سیر آهنگ است قطعه‌ای بنوازد یا بخواند، بداهه‌نوازی یا بداهه‌خوانی کرده‌است. به‌ویژه از آنجا که موسیقی سنتی ایران به صورت خواندن از روی نت اجرا نمی‌شود، معمولاً مستلزم بداهه‌نوازی است.

بداهه نوازی از نوع خاص تربیت موزیسین‌های ایرانی که مبنی بر حفظ قطعات و نه اجرای یکبارهٔ آنها از روی نت است ناشی می‌شود. بداهه نواز، باید به تعداد کافی نغمه، جمله و ریتم در ذهن داشته باشد تا بتواند با استفاده از این جملات و به کمک خلاقیت و ذوق شخصی خویش به تصنیف هم‌زمان با اجرا بپردازد. بداهه نوازی یکی از نقاط قوت موزیسین‌های ایرانی محسوب می‌شود و در آثار اکثر موسیقیدان‌های ایرانی فراوان دیده می‌شود. بداهه نوازی به طور برجسته در آثار حسین علیزاده و محمدرضا لطفی، موسیقیدان‌های معاصر دیده می‌شود.

لازم است ذکر شود که در هنر بداهه نوازی محیط و حال و هوای نوازنده نقش بسزایی دارد. درهنگام بداهه نوازی فرد نوازنده باید در آرامش باشد؛ و برای بدهه نوازی باید محیط پیرامون بداهه نواز آرام و بدور از هیاهو و اضطراب باشد.

#موسیقی #سنتی #موسیقی_سنتی #بداهه_نوازی

آهنگسازی-و-تنظیم

موسیقی کلاسیک چیست ؟

واقعا تا حالا به این فکر کرده­اید که موسیقی کلاسیک چیست؟
واقعا وقتی از موسیقی کلاسیک حرف می­زنیم، از چه حرف می­زنیم؟
حتما در بین دوستان و آشنایانتون تا حالا افرادی را دیدید که تا بحث از موسیقی می­شود، سرشان را بالا میگیرند و با حالتی پر از غرور میگویند من که فقط موسیقی کلاسیک گوش میدم! لطفا دفعه­ی بعدی که این نوع دوستانتان را دیدید ازشان بپرسید، موسیقی کلاسیک دقیقا یعنی چی؟

تا حالا با خودتان فکر کردید که ما واقعا به چه موسیقی کلاسیک میگوییم؟

بله اگه سمفونی ۵ بتهوفن را گوش بدهیم میگوییم کلاسیک است، نه به خاطر این که میدانیم سمفونی ۵ بتهوفن کلاسیک است، بلکه به خاطر این که میدانیم آثار بتهوفن همه­گی جزو موسیقی کلاسیکند.
ما به دو دسته از آثار موسیقایی میگوییم کلاسیک. اولی آثاری هستند که در دوره­ی کلاسیک خلق شدند. دوره ای که بعد از باروک با هایدن شروع شد و یا بتهوفن تمام شد و به دوره­ی رمانتیک رسید و از حدود سال های ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ میلادی طول کشید. ما فعلا با این موسیقی کلاسیک کاری نداریم و به موقع خودش بررسیش خواهیم کرد.
بحث امروز من بر سر معنای دوم موسیقی کلاسیک است. یعنی وقتی کسی باخ گوش میدهد ،نمیگوید من موسیقی باروک گوش می­کنم، یا کسی که شوئنبرگ گوش میدهد، نمیگوید من موسیقی مدرن اکسپرسیونیستی گوش میدهم. هر دوی این افراد معتقدند موسیقی کلاسیک گوش میدهند و اعتقاد درستی هم دارند. فقط مسئله اینجاست که تعریف این موسیقی کلاسیک چیست؟

یعنی وقتی برای ما موسیقی پخش کنند و ما ندانیم که آهنگساز اثر کیست و مال چه دوره­ای است بر چه اساسی میگوییم موسیقی کلاسیک هست یا نه؟
خیلی ها معتقدند که موسیقی کلاسیک، موسیقی خوب است، و معمولا به بتهوفن، واگنر و خیلی بزرگان دیگر از این قبیل اشاره میکنند. اما آیا موسیقی سنتی ایرانی موسیقی بدی است؟ یا حتی موسیقی جز؟ از طرف دیگر تمام آثار کلاسیک آثار خوب و فاخری نیستند و می­شود پیدا کرد موسیقی های کلاسیکی که نه زیبا باشند نه هارمونی پیچیده ای داشته باشند و نه هیچ جوره بشود آنها را موسیقی خوب لقب داد.
بعضی افراد معتقدند موسیقی کلاسیک موسیقی جدی است. موسیقی گروه راکی مثل پینک فلوید شوخی است؟ آیا موسیقی جنگ قبایل بدوی در هنگام نبرد یا قبل از نبرد خیلی جدی تر از سمفونی های موتزارت نیستند؟
بعضی افراد معتقدند موسیقی کلاسیک موسیقی سطح بالایی است که فقط افراد تحصیل کرده و خیلی با شعور آن را میفهمند و گوش میدهند. دلیل رد این ادعا هم همان دوستانی هستند که در ابتدا در موردشان صحبت کردم. برای مثال در سمفونی های چایکوفسکی بیش از ۱۰۰ ساز هم­نوازی می کنند. فردی که تحصیلات موسیقی ندارد و گوش تربیت شده ای ندارد چطور میتواند تمام صد ساز که حداقل ۵ خط ملودیک و ریتمیک را به طور هم زمان اجرا میکنند بشنود و متوجه شود که روند هارمونیکی که در این موسیقی هست بسیار پیچیده­تر از موسیقی­های دیگر است. حتی اگر این فرد دکترای فیزیک اتمی داشته باشد و حتی اگر پارتیتور قطعه جلوی رویش باشد، از آن جا که علم هارمونی را بلد نیست؛ بر چه اساسی میتواند یک قطعه ی کلاسیک را برتر از یک قطعه­ی پاپ بداند؟ و بدتر از آن بر چه اساسی می­تواند موسیقی هایدن را با مالر مقایسه کند و یکی را برتر از دیگری بداند؟ بگذارید نظر خودم را برایتان بگویم که گوش کردن به موسیقی کلاسیک هیچ کلاسی ندارد و هیچ ربطی به میزان سواد و درک و شعور شما. من به موسیقی گوش می­دهم که می پسندم، نه به موسیقی که فکر میکنم کسی با تحصیلات من مجبور است بپسندد.
افراد دیگری موسیقی کلاسیک رو موسیقی هنری می نامند. باید برگردیم سر اینکه تعریف از موسیقی هنری چیست؟ اگر منظور موسیقی برتر است که جوابش را در خطوط بالایی دادیم، اگر منظور موسیقی است که خلاقیت در آن به کار رفته باشد، خوب مگر موسیقی گروه بیتل­ها خالی از خلاقیت است؟

دسته­ی دیگری هم موسیقی کلاسیک را موسیقی ارکستری میدانند. راه دور نمی­روم و از متالیکا یا پینک فلوید مثال نمی­زنم. چند وقت پیش خانه­ی برادرم بودم و ماهواره روشن بود که یک دفعه دیدم یک گروه ارکستر سمفونیک قطعه­ای را می­نوازند و بعد آقایی شروع به خواندن کرد و نهایتا اسم آقا را انتهای قطعه نوشت، شاهکار بینش پژوه. همه میدانیم که آن قطعه پاپ است و در عین حال ارکسترال. از طرف دیگر، همه میدانیم نوکتورن های شوپن فقط با یک پیانو اجرا میشوند و در عین حال کلاسیک هم هستند.

پس نهایتا باید تعریفی درست از موسیقی کلاسیک ارائه بدهیم. لئونارد برنشتاین در تعریف موسیقی کلاسیک گفته است:«به موسیقی کلاسیک میگوییم که دقیق باشد.»

تنظیم چیست ؟

تنظیم چیست ؟

تنظیم یک اهنگ یکی از مهمترین مراحل یک پروژه ست .
ترانه سرا کار خود را به ملودی ساز داده و حالا نوبت تنظیم کننده ست که هنر و سلیقه ی خودش رو به کار بگیره . وظیفه ی تنظیم کننده اینه که پارت ( نت نویسی ) ساز هایی که قراره در آهنگ بنوازند رو بنویسه تا نوازند ها اون پارت هارو اجرا کنن . البته امروزه با کمک vst ها که قبلا راجع بهشون توضیح دادم بسیاری از ساز ها شبیه سازی می شن .
سپس نوبت خواننده ست که روی آهنگ بخونه و در آخر کار به مرحله ی میکس و سپس مسترینگ میرسه


#آهنگسازی #تنظیم_آهنگسازی #مقالات_موسیقی #آهنگسازی_تنظیم #آهنگسازی_حرفه_ای #سفارش_آهنگسازی

آشنایی با ساز قیچک

آشنایی با ساز قیچک

ساز قیچک یا غژک، سازی زهی آرشه‌ای است که در ساخت آن از چوب، پوست و فلز استفاده می‌شود. این ساز توانایی اجرای تکنوازی و گروه نوازی را دارد
از این ساز در موسیقی نواحی ایران استفاده می‌شود و طی نیم قرن گذشته با تغییراتی مختصر در گروه نوازی سازهای ملی نیز متداول شده است.

قیچک‌نواز هنگام نوازندگی، قیچک را نشسته به صورت عمودی با دست چپ نگه می‌دارد و با دست راست آرشه را به صورت افقی در حرکات رفت و برگشت بر سیم‌های آن می‌کشد. طول این ساز حدود 56 سانتی متر است.

اجزای اصلی قیچک:

کاسه طنینی: بدنه اصلی قیچک از چوب یک تکه و معمولا گردو، توت یا چوب های محکم دیگر ساخته می‌شود. کاسه طنینی، حجیم و دو فرو رفتگی بزرگ در طرفین، آن را به 2 قسمت بزرگتر و کوچکتر تقسیم می‌کند. قسمت کوچکتر در پایین ساز قرار دارد و بر دهانه آن پوست کشیده می شود و خرک روی قسمت پوست قرار می‌گیرد. دهانه قسمت بزرگتر باز است و دسته، تا روی نیمی از این قسمت ادامه می‌یابد.
پوست: معمولا در ساخت قیچک از پوست آهو یا گوسفند استفاده می‌شود.

دسته: جنس دسته قیچک از همان جنس چوب بدنه است که به صورت یک تکه با بدنه تراشیده می‌شود.دسته این ساز کوتاه است و از یک طرف به قسمت بزرگ تر کاسه، و از طرف دیگر به سر پنجه متصل است. قیچک فاقد دستان بندی ست و تمام فواصل موسیقی ملی (پرده، نیم پرده، ربع پرده) بر روی آن قابل اجراست.
سر پنجه: جعبه‌ای کوچک و تو خالی و از جنس چوب است. در ابتدای طول دسته مجموعا چهار گوشی (به تعداد سیم‌ها) در طرفین آن قرار دارند و در انتهای آن تاج قیچک با خمیدگی رو به عقب قرار دارد

گوشی‌ها: قیچک دارای 4 گوشی است که به صورت میخ سر پهن ، 2 به 2 در طرفین سر پنجه قرار دارد.
شیطانک: قطعه چوبی کم ار تفاع و باریک است به عرض دسته ساز که بین سرپنجه و دسته قرار دارد و سیم‌ها از درون شیارهای کم عمق آن عبور می‌کنند و به طرف گوشی‌های می‌روند.
خرک: خرک قیچک از جنس چوب یا استخوان است به ارتفاع تقریبی 2 سانتی متر که با 2 پایه کوچک خود، روی پوست کاسه کوچک ساز قرار می‌گیرد و سیم‌ها از درون آن عبور می‌کنند.
سیم‌گیر: قطعه ای کوچک و از جنس چوب یا فلز است که در انتهای بدنه کاسه نصب شده و سر ِگره دار سیم به آن بسته می‌شود.
تعداد و جنس سیم‌ها: قیچک دارای 4 سیم از جنس فلز است که چهارمین سیم، روکش دار و ضخیم تر است. طول سیم‌ها در قیچک معمولی از سیم گیر تا شیطانک حدود 33 سانتی متر است.
آرشه: در نوع محلی این ساز از کمانه استفاده می‌شد اما امروزه از آرشه ویلن و در نوع بزرگتر (قیچک باس) از آرشه ویلنسل استفاده می‌شود.


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #سفارش_آهنگسازی #مقالات_موسیقی

آشنایی با ساز رَباب (Rabab)

آشنایی با ساز رَباب (Rabab)

#رَباب (Rabab)
یک ساز قدیمی است که خاستگاه از آریانای کهن، خراسان دوره اسلامی و افغانستان امروز که هم‌اکنون در قسمت‌های سیستان و بلوچستان و افغانستان کنونی می‌باشد.به روایت تاریخ: این سازواره بیش از یک هزار سال قدمت داشته و شخصی بنام“نتن خان”در عصر اکبر شاه،در دامنه‌های پامیر بدخشان آن را اختراع کرده بوده که نخست به شکل ساز آرشه یی بوده و با آرشه یا کمان نواخته می شده اما به مرور زمان تکامل یافته و در نهایت،امروز با ناخنک یا شهباز نواخته می‌شود.ساز اخیر قبلاً دو سیم داشته که بعدها یک سیم دیگر به آن اضافه شده‌است. این ساز با کمانه به صدا درآمده و همان است که ما امروز آن را کمانچه می‌نامیم.از نوازندگان این ساز در افغانستان می‌توان به استاد رحیم خوشنواز و همایون سخی و… در ایران می‌توان به استاد بیژن کامکار و استاد حسین علیزاده،سید علی مصطفوی،نیما علیزاده،پژمان تدین،محمد ابراهیم پوستین چی و… اشاره کرد.
تنه رباب از چوب توت بی دانه ساخته می‌شود که داخل آن تهی بوده و پوست روی رباب از پوست بزغاله ساخته می‌شود،تارهایش در قدیم “زه” یا روده بوده که استاد محمد عمر آن را بدل کرده و هم اکنون از تارهای مخصوص پلاستیکی(ماهی گیری)است.رباب مجموعاً از چهار قسمت شکم،سینه دسته و سر تشکیل شده‌است،شکم در واقع جعبه‌ای به شکل خربزه ‌است که بر سطح جلویی آن، پوست کشیده شده و خرکی کوتاه روی پوست قرار گرفته‌است.سینه نیز جعبه‌ای مثلث شکل است که سطح جلویی آن،تا اندازه‌ای گرده ماهی و از جنس چوب است.در سطح جانبی سینه

(سطحی که هنگام نواختن در بالا قرار می‌گیرد)، هفت گوشی تبعیه شده که سیم‌های تقویت کننده صدای ساز به دور آنها پیچیده می‌شوند.بر سطح جانبی دیگر(سطح پائینی)،پنجره‌ای دایره‌ ای شکل ساخته شده‌است.دسته ساز نسبتاً کوتاه است و بر روی آن، حدود ده «دستان» بسته می‌شود و بالاخره در سر ساز،مانند،تار جعبه گوشی‌ها قرار گرفته و در سطوح بالائی و پائینی این جعبه هر یک سه گوشی تعبیه شده‌است،سطح جانبی جعبه گوشی‌ها کمی به طرف عقب ادامه یافته‌است.تعداد سیم‌ های رباب شش یا سه سیم جفتی است که سیم‌های جفت با یکدیگر همصوت کوک می‌شوند،سیمهای رباب در قدیم از روده ساخته می‌شده در حالیکه امروز آنها را از نخ نایلون می‌سازند و سیم بم روی نایلون روکشی فلزی دارد.رباب اساساً سازی محلی است و در نواحی خراسان و افغانستان معمول است.

سال ‌های قبل بهترین رباب‌ها در کابل ساخته می شده که رباب سازان مشهوری مانند:واصل،سید قریب،قادر و جمعه خان در کابل رباب می‌ساختند.حالا نیز عیسی، عظیم و یوسف نواسه‌ های جمعه خان در کابل رباب می‌سازند.
از دیگر سازندگان به نام این ساز می‌توان به استاد حسین قلمی اشاره کرد.

رباب صریر باب بهشت است

مولانا هم در شعر هایش و هم در زندگی روزانه‌اش که با سماع و موسیقی پیوندی تنگاتنگ داشته است؛مهری شگفتی انگیز به موسیقی وا می‌نماید.هم در کلیات شمس و هم در مثنوی از سازهای گوناگون نام می گیرد اما به رباب و نی افزون از دیگر سازها دل بسته است.در بزم سماع از رباب بهره می‌جست و خود نیز رباب می نواخت.رباب در روزگار مولانا انگار از خاندان بربط بوده است «رباب قدیمی شکل دیگری داشته است و با کمان نواخته می‌شده است و گویی از خاندان بربط بوده است. بربط را گاهی با کمان و گاهی با مضراب می نواختند.یونانیان آن را با مضراب و آریاییان با کمان می نواختند(گاهی هم به عکس آن) حکیم خاقانی شروانی رباب را،ساز نالنده خوانده است.پیداست که رباب را در شرق با کمان نمینواختند ؛زیرا ناله از کمان بر نمی‌خیزد.