نوشته‌ها

قدم های اول برای شروع ساخت آهنگ چیست ؟ آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

قدم های اول برای شروع ساخت آهنگ چیست ؟ آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

 

۳ گام اساسی در آهنگسازی برای ساخت یک آهنگ چیست؟

ساخت یک آهنگ خوب، زنده و جالب هدف هر موزیسین و آهنگسازی است. با این حال، قبل از اینکه شما نگران تولید یک

آهنگ خوب باشید باید ابتدا اصول اولیه آهنگسازی را بدانید تا بتوانید اقدام به ساخت و نوشتن یک آهنگ جذاب و زیبا کنید.

در این مطلب ۳ گام اساسی در آهنگسازی را برای شما شرح می دهیم.

یک روش ساده برای نگاه کردن به یک آهنگ این است که آن را همانند یک خانه تصور کنید. ظاهر هر خانه ای متفاوت

است، اما تمام خانه ها سه بخش کلیدی دارند: پایه، ساختار و دیزاین داخلی. مانند یک خانه، هر آهنگی نیز این سه

ویژگی اصلی را دارد. اگر میخواهید یک آهنگ بنویسید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید، این قیاس ممکن است به شما

کمک کند. هر یک از این سه بخش، قسمت های مناسبی برای شروع یک آهنگ هستند.

۱. نوشتن یک آهنگ: پایه

اگر از مقیاس خانه برای آهنگسازی استفاده کنیم، می توانیم پایه و اساس خانه را با بیس لاین یا آکورد اصلی آهنگ

مقایسه کنیم. نوت پایه و یا آکورد در اصل ریشه یک آهنگ هستند، همانطور که پایه و اساس یک ساختمان ریشه آن

است. شروع با بخش بیس آهنگ یک راه عالی برای ایجاد مود و احساس برای آهنگ است. اگر ریتم قوی باشد، شانس

خوبی وجود دارد تا بقیه آهنگ نیز جالب شود.

 ایده گرفتن می توانید به آهنگ های مورد علاقه تان گوش کنید و به بیس لاین آنها توجه کنید. بیس و ریتم یک از

ارکان اصلی لذت بردن از یک آهنگ هستند. همانند خانه در یک آهنگ نیز همه چیز بر اساس بیس یا پایه ساخته می

شوند و از آن پیروی می کنند.

۲. ساختار

یک خانه بدون ساختار نمی تواند وجود داشته باشد این مسئله برای یک آهنگ نیز صدق می کند.حالا، این بدان معنی

نیست که ساختار باید پیچیده یا ساده باشد، هرچند که می تواند باشد. بعضی از خانه ها مانند مکعب های متقارن کاملا

متساوی هستند، در حالی که بعضی دیگر به صورت گسترده، نامتقارن و حتی نمایشی هستند.  قبل از ساخت آهنگ از

خودتان بپرسید که چه آهنگی وی خواهید بسازید؟

بیشتر آهنگ های پاپ ، ساختار بسیار ساده ای دارند. یک ورس وجود دارد، سپس یک کوروس، ورس دوم، و سپس یک

کوروس دیگر. البته این ساختار می تواند متفاوت باشد. این ساختار به عنوان یک ساختار ABAB شناخته می شود، ورس 

“A” و  کوروس “B”. گاهی وقتها bridge یا پل نیز از کوروس نهایی ممکن است اضافه شود که آن را نیز با حرف “c”

نمایش می دهند. این یک فرمول ساده برای ساخت بسیاری از آهنگ ها است.. داشتن یک ساختار در ذهن، بدون در نظر

گرفتن سادگی و پیچیدگی آن، یکی از بخش های مناسب برای شروع ساختن یک آهنگ است.

۳. دیزاین داخلی، یا ملودی (و شعر)

یک خانه ممکن است مستحکم باشد و از بیرون بسیار خوب به نظر برسد، اما چه چیزی داخل خانه است ؟  دکوراسیون

داخلی خانه باعث زیبایی داخل آن می شود. همین امر برای موسیقی صدق می کند چیزی که باعث گیرا بودن و

ماندگاری یک آهنگ می شود ملودی است. همچنین یک شعر خوب می تواند حتی یک ملودی را ماندگارتر و تاثیرش را

عمیق تر کند. یک شعر خوب را میتوان روح یک آهنگ نامید.

اگر ایده ای برای نوشتن یک ملودی دارید، پس در حال حاضر بیشتر مسیر خود را برای نوشتن یک آهنگ عالی آماده کرده

اید و یا اگر شما یک ایده برای نوشتن شعر دارید، می توانید یک ملودی را در اطراف ریتم و الگوهای این کلمات ایجاد کنید.

هنگامی که نت ها و کلمات را در جای خود قرار دهید، می توانید بر اساس ملودی و شعر خود آکورد و بیس لاین مناسب

را برای آهنگتان بنویسید.

نتیجه

نوشتن یک آهنگ همیشه پروسه آسانی نیست. به یاد داشتن این سه نکته کلیدی ،  می تواند حداقل جایی خوب برای

آغاز ساخت یک آهنگ باشد.

شما نیز روش های آهنگسازی خود را با ما به اشتراک بگذارید.


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #آهنگسازی_حرفه_ای #استودیو_موسیقی #دانلود_آهنگ_جدید

لگاتو legato و گليساندو glissando در موسیقی به چه معنا میباشد

لگاتو legato و گليساندو glissando در موسیقی به چه معنا میباشد

🎸لگاتو legato

✍️عملي است كه به وسيله آن اجرای يك نت توسط دست چپ ايجاد مي شود و بر دو نوع است:

1- چكشي : كه براي اجراي آن انگشت دست چپ روي نت مورد نظر كوبيده مي شود .

2- كششي : كه براي اجراي آن انگشت دست چپ سيم را به طرف پائين كشيده و نت مورد نظر را به صدا در مي آورد .

🎸گليساندو glissando

✍️از تکنیک های اسلاید slide میباشد.

در لغت به معني سرانيدن يا لغزانيدن است و اجراي آن روي ساز ، با سرانيدن انگشت در طول سيم از بالا به پائين يا

بالعكس انجام مي شود(بطوریکه نت های بین دو نت اصلی شنیده و تشخیص داده شوند) …


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #میکس_مسترینگ #استودیو_موسیقی_حرفه ای #دانلود_موزیک

مهارت و توانمندیهای مورد نیاز آهنگسازی

مهارت و توانمندیهای مورد نیاز آهنگسازی

  • داشتن علاقه و ذوق هنری

  • آشنایی با علم موسیقی

  • خلاقیت بالا

  • داشتن صبر و پشتکار زیاد

  • مهارت های ارتباطی مناسب

معنی ردیف در موسیقی و در کل ردیف چیست ؟

معنی ردیف در موسیقی و در کل ردیف چیست ؟

ردیف چیست ؟

ردیف : “موسیقی سنتی، موسیقی یک صدایی و مجموعه‌ای از ملودی‌ها “Melodies” است، که به

ترتیب خاصی، توالی یافته‌اند و به نام ردیف خوانده می‌شوند. در واقع، ردیف، شیوه، روش، کیفیت

تنظیم و ترتیب گوشه‌هاست.

“همچنین “ردیف، عبارت است از روش ترتیب و ترکیب گوشه‌ها و نحوة تقدم و تأخر و روایت آنها”


#آهنگسازی_حرفه_ای #قیمت_هزینه_آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موزیک #موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی

تاریخچه و جایگاه بداهه نوازی | آهنگسازی و تنظیم

تاریخچه و جایگاه بداهه نوازی | آهنگسازی و تنظیم

 

بسیاری از دست اندركاران موسقی به خصوص آنها كه دستی در آهنگسازی دارند، با بداهه نوازی میانه خوبی ندارند، حتی برخی

بداهی نوازی را معادل بازكردن دهان و صحبت كردن بدون فكر و برنامه از پیش تعیین شده می دانند،اما اگر نگاه كوتاهی به تاریخ

موسیقی بیندازیم به دفعات با ماجراهای خلق آثار ارزشمند موسیقی به صورت بداهه برخورد خواهیم كرد.

در واقع اگر تنها به دو نكته توجه داشته باشیم، خواهیم دید كه خلق آثار موسیقی به صورت بداهه نیز می تواند قابل احترام و یا

حتی با ارزش تر از آثاری باشد كه به روش های آكادمیك خلق و تهیه شده اند به شرط انکه اصول موسیقایی در انها رعایت شود.

به این دو نكته توجه كنید:

۱) بداهه نوازی دانش و توانایی های یك آهنگساز تمام عیار و حرفه ای را دارد.

۲) بداهه نواز تمام مراحلی كه آهنگساز معمولی باید به صورت آكادمیك در مدت زمان قابل ملاحظه ای طی كند تا به یك اثر هنری

برسد را در ذهن خود می پروراند و در حین اجرای موسیقی طی كرده آن را اجرا می كند.

🎼 باخ ـ Johann Sebastian Bach

باخ در زمان حیات شهرت چندانی در مقام آهنگساز نداشت و معمولا برچسب كهنگی سبك و از مد افتادگی به آثارش زده می شد اما

پس از یكصد سال با كشف آثار او و مشخص شدن ارزش هنری آنها، امروزه نه تنها او را به عنوان یك نابغه موسیقی می شناسند

بلكه نام او به عنوان بزرگترین بداهه نواز اروپا شهرت جهانی دارد.

در تاریخ موسیقی آمده است كه زمانی یكی ازنوازندگان مشهور ارگ اهل كشور فرانسه برای مقابله با باخ به شهر آمده بود، اما او به

محض شنیدن صدای ساز او از دور دست، هنگامی كه تنها در حال گرم كردن خود برای مسابقه بود، بدون آنكه وارد كلیسا شود با

قطار بعدی شهر را ترك كرد.مهارت بداهه نوازی باخ، نقطه قوت آموزش هایش بود، او معمولا به منظور اینكه به شاگردانش معنای

فی البداهه ساختن را به صورت عملی نشان دهد، معروف ترین آثارش را در چند نسخه متفاوت می نوشت و از شاگردانش می

خواست كه آنها را اجرا نمایند. (از همین جا می توان به این نكته پی برد كه بداهه نواز معمولا طرحی از موسیقی مورد نظر خود را در

ذهن دارد و به هنگام اجرا آن را به گونه ای متفاوت- از زوایای مختلف- می نوازد.)

🎼موتزارت ـ Wolfgang Amadeus Mozart

حتی اگر تاریخ موسیقی را مطالعه نكنیم و تنها به تماشای فیلم Amadeus- با قبول مستند بودن- بسنده كنیم، بدون شك متوجه

محبوبیت موتزارت برخلاف باخ، در دوران زندگی اش خواهیم شد. اما موتزارت نیز در ابتدا در مقام یك بداهه نواز، كسی كه به سرعت

می تواند ایده های موسیقی را پرورش داده و اجرا كند به شهرت رسید و بعدها با بزرگ تر شدن و پختگی در مقام آهنگساز و احیانا

نوازنده پیانو شهرت یافت.در قسمتی از زندگی موتزارت می خوانیم روزی قرار بر این بود كه او به همراه كلمنتی (Muzio Clementi)

در یك مسابقه نوازندگی پیانو در مقابل پاپ به نوازندگی بپردازند و جالب اینجا بود كه قسمت انتهایی مسابقه، اجرای همزمان بداهه

نوازی توسط دو موسیقیدان مشهور زمانه بود.

🎼 بتهوون ـ Ludwig Van Beethoven

بتهوون نیز همانند موتزارت در ابتدا به خصوص در وین شهرت آهنگسازی نداشت، اما در همان ایام به عنوان یك بداهه نواز بی مانند

مورد تحسین قرار می گرفت. در واقع پس از گذشت ده سال كامل از محبوبیت او به عنوان یك بداهه نوازی برجسته در شهر وین،

آوازه نبوغ او در موسیقی و آهنگسازی به تدریج به گوش جهانیان رسید. این هنرمند برجسته تا آخر عمر بسیاری از كارهای بزرگ خود

را با بداهه نوازی تهیه كرد.یكی از بزرگترین آرزوهای بتهوون ملاقات با موتزارت و شاگردی او بود ولی همانطور كه می دانید متاسفانه

این دو تنها یك بار در مهمانی با یكدیگر روبه رو شدند و بتهوون از این تنها فرصت دیدار موتزارت استفاده كرد و از او خواست تا نت

هایی برای بداهه نوازی در اختیارش قرار دهد. در همین زمان هنگامی كه بتهوون به نوازندگی مشغول بود، موتزارت به همكارش

توماس اتوود (Thomas Attwood آهنگساز و نوازنده ارگ انگلیسی) تاكید كرد «شهرت این جوان روزی زبانزد خاص و عام خواهد

شد.»

🎼شوبرت ـ Franz Schubert

علاقه بیشاز حد شوبرت به آواز و موسیقی با كلام باعث شده بود كه او نیز ابتدا به عنوان یك بداهه نواز ماهر پیانو در موسیقی مطرح

شود. حتی در تاریخ می خوانیم كه او بسیاری از اوقات در كافه ها و مراكز تجمع مردم به نواختن پیانو می پرداخت

🎼 شوپن ـ Fredric Chopin

شواهد زیادی در دست است كه شوپن نیز بیشتر قطعات خود را به صورت بداهه و پشت ساز تنظیم نموده است. هر چند او به دلیل

خصوصیات اخلاقی و روحی كه داشت كمتر در جمع به بداهه نوازی می پرداخت و تنها در حضور دوستان و نزدیكان دست به ابتكار میزد


#آهنگسازی_حرفه_ای #قیمت_هزینه_آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موزیک #موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی

چگونه هنرجو را در امر موسیقی استعداد سنجی کنیم

چگونه هنرجو را در امر موسیقی استعداد سنجی کنیم

مقدمه

از آنجا که “آموزش” در موسیقی امری بسیار مهم و زیرساخت موسیقی افراد را شکل می دهد، دارای حساسیت قابل توجهی می باشد و معلم متخصص

و با تجربه در امر آموزش را می طلبد. معلمی که علاوه بر دانش موسیقی و مهارت در تدریس، از علم روانشناسی و چگونگی تعامل با هنرجویان مختلف نیز

بهره مند باشد. چنین معلمی در ابتدا نیازمند شناخت کافی از توانایی و استعدادهای هنرجوی مورد تعلیم خود می باشد.

در این مقاله ابتدا به گروه بندی و معرفی انواع هنرجویان و سپس به شیوه ارزیابی و سنجش استعداد موسیقی آنها می پردازیم.

موسیقی دان به فردی گفته می شود که در زمینه موسیقی به طور ویژه ای پیشرفت و تکامل یافته باشد اما این فعالیت موسیقایی با توجه به شخصی که

آن را انجام می دهد متنوع و متغیر است.

گوش حساس، حس ریتم، شور و شوق و هوش سرشار، موسیقی دان شدن را تضمین نمی کند. بعضی از استعدادها و توانایی ها گاه به گونه ای اسرار

آمیز و خارج از ارداه انسان به وجود می آیند.

ممکن است که این استعداد ها به طور ارثی، اکتسابی و یا بر اساس تلاش های فردی و ارادی شخص و از روی شناخت به دست آمده باشند. 

زمانی که صحبت از تشخیص حد توانایی های یک فرد می شود با این ارزش گذاری روبرو هستیم: با استعداد و بی استعداد.

اما بدون شک این تقسیم بندی برای تشخیص توانمندی های فرد کافی نیست و تمام افراد را شامل نمی شود.

“در ابتدا یک معلم موسیقی موظف است فرض را بر این بگذارد که تمامی کودکان قابلیت آموزش موسیقایی را دارند و اگر در آن ها شور و شوقی نسبت به

موسیقی می بینند آن ها را در جهت یک آموزش جدی موسیقی سوق دهد.” (ویلمز،۱۳۸۸:۲۰۷)برای بررسی آسان تر سطح استعداد افراد، تقسیم بندی

هنرجویان موسیقی را می توان این گونه در نظر گرفت:

“هنرجوی با استعداد، هنرجوی بی استعداد، هنرجوی خارق العاده، هنرجوی نابغه، هنرجوی ژنی”

هنرجوی با استعداد

بی تردید بیشترین جمعیت افراد در گروه هنرجویان با استعداد قرار می گیرد، این گروه از هنرجویان مستعد آموزش علوم موسیقی بوده و می توان با توجه

به میزان علاقمندی، وجود یک برنامه و متد آموزشی درست، محیط و معلم مناسب، آن ها را به یک موسیقی دان زبده تبدیل نمود. میزان پیشرفت این

هنرجو با توجه به میزانتمرین از سوی معلم کاملا قابل پیش بینی خواهد بود. میزان علاقه و شرایط محیطی در پیشرفت این گروه بسیار موثر است. بدنه

موسیقی در واقع از این گروه تشکیل شده است، ارکسترهای مختلف و نوازندگانی که در تمام دنیا به موسیقی اشتغال دارند.

هنرجوی بی استعداد

تعداد افرادی که در گروه هنرجویان بی استعداد قرار می گیرند بسیار کمتر از هنرجویان گروه اول می باشد. این هنرجویان در چند مورد ذکر شده از

استعدادهای یک موسیقیدان همچون ریتم، شنوایی، حس موسیقایی و… کاملا” ناتوان هستند که معلم مربوطه با تشخیص این موضوع بوسیله روشهایی

که در ادامه این مقاله به آن پرداخته می شود، می تواند تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.باز می ایستند و از گردونه خارج می شوند.

والدین این دسته از هنرجویان نقش به سزایی در شکل گیری شخصیت هنری، آموزش جدی و درست و همچنین پیشرفت فرزند خود دارند.


#آهنگسازی_حرفه_ای #قیمت_هزینه_آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موزیک #موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی

معنی و مفهوم و در کل آکورد چیست ؟ و انواع آکوردها

معنی و مفهوم و در کل آکورد چیست ؟ و انواع آکوردها 

آهنگسازی و تنظیم

آکوردها :

چند صدا را که در یک زمان با هم شنیده میشوند آکورد مینامند.

آکوردهای سه صدایی :

ساده ترین آکورد، آکورد سه صدایی میباشد که از یک نت به نام پایه و نت دیگری که نسبت به پایه فاصله ی سوم دارد که به نام سوم آکورد، و نتی که با

پایه فاصله ی پنجم دارد به نام پنجم آکورد، تشکیل شده است و بر روی هر یک از درجه های گام دیاتونیک میتوان با افزودن نتهای سوم و پنجم از همان

گام آکورد تشکیل داد.

نکته : نتهای فاصله ی سوم و پنجم هر آکورد باید تابع نتهای دیاتونیک گام باشد.

آکوردهای ساخته شده از نظر فاصله ی میان نتها به دو گروه کلی تقسیم میشوند :

1) آکوردهای مطبوع

2) آکوردهای نامطبوع

1) آکوردهای مطبوع :

در این گروه فاصله های پنجم همه درست هستند وآنها را آکوردهای

کامل میگویند که خود به دو دسته تقسیم میشوند :

الف) آنهایی که فاصله ی سومشان بزرگ است آکوردهای کامل بزرگ (ماژور)نامیده میشوند.

ب) آنهایی که فاصله ی سومشان کوچک است آکوردهای کامل کوچک(مینور)نامیده میشوند.

2) آکوردهای نامطبوع :

در این آکوردها فاصله ی پنجم درست نیست و این آکوردها نیز به دو گروه تقسیم میشوند.

الف) فاصله ی پنجمشان کاسته است(آکوردهای کاسته)

ب) فاصله ی پنجمشان افزوده است(آکوردهای افزوده)

نکته : (مرور )

بنابرابن همه ی آکوردهای ساخته شده بر روی یک گام بزرگ و یا گام کوچک چهار گونه هستند :

1- آکوردهای کامل بزرگ :

روی درجه های 1، 4، 5،گام بزرگ و5، 6،گام کوچک بوجود می آیند.

2- آکوردهای کامل کوچک :

روی درجه های 2، 3، 6 گام بزرگ و 1، 4 گام کوچک بوجود می آیند.

3- آکوردهای پنجم کاسته :

روی درجه های 7 گام بزرگ و 2، 7 گام کوچک بوجود می آیند.

4- آکوردهای پنجم افزوده :

روی درجه 3 گام کوچک بوجود می آید.


#آهنگسازی_حرفه_ای #قیمت_هزینه_آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موزیک #موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی

آشنایی با ساز نی | آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

آشنایی با ساز نی | آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

آشنایی با ساز نی

نی سازی است متشکل از یک لوله استوانه‌ای از جنس نی که سراسر طول آن از 7 بند و 6 گره تشکیل شده است. به

همین دلیل به این ساز نی 7 بند نیز گفته می‌شود

 

عدد 7 یکی از اعداد مقدس بابلی‌هاست و نزد قدما عدد کامل بوده است. بابلی‌ها به علم نجوم اهمیت بسیار می‌دادند.

علوم آنها با اعقاید دینی آمیخته بود و تصور می‌کردند عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل و آفتاب و ماه از مظاهر خدایانند،

و از 7 روز هفته هر روز را به ستایش یکی از خدایان اختصاص داده بودند.

نی از جمله سازهای محلی است و تقریبا در تمام نقاط ایران نواختن آن رواج دارد. نی ایرانی چندین نوع متفاوت دارد از

جمله؛ دوزله، قره نی، نی 7 بند و …نی به قطرهای متفاوت از 1.5 تا ۳ سانتی متر و طول‌های مختلف حدود ۳۰ تا ۷۰

سانتی متر ساخته شده و در تمام آنها، روی لوله کمی در قسمت پائین ۵ سوراخ در طرف جلو و یک سوراخ در قسمت

عقب قرار دارد.

نی از جمله سازهای بی زبانه است. هوا از طریق نفس نوازنده از انتهای بالائی به درون فرستاده شده و قسمت اعظم

آن از نزدیکترین سوراخ باز، خارج می‌شود.

بنابراین باز و بسته شدن سوراخ‌ها توسط انگشتان هر دو دست نوازنده، طول هوای مرتعش و طول موج ارتعاش را زیاد و

کم کرده و در نتیجه صوت، زیر و بم می‌شود.

این ساز را نمی توان کوک کرد. یعنی مثل سازهای زهی که با پیچاندن گوشی‌ها کوک آن قابل تغییر است، نمی‌توان

چنین کاری کرد.

به همین دلیل نمی‌توان نی را با دیگر سازها منطبق کرد و از این رو معمولا نوازنده نی، در نقش تکنواز ظاهر می‌شود.

البته این به این معنا نیست که هرگز از صوت نی در همنوازی ارکستر استفاده نمی‌شود.

وسعت صدای نی حدود 2 اکتاو و نیم است، ولی میدان صدا یا کوک در سازهای مختلف متفاوت است.

اجرای اصوات در اکتاوهای بالاتر به وسیله فشار هوا امکان‌پذیر است.

در کل شیوه نی‌نوازی به 2 گونه نایب اسدالله و حسن کسایی انجام می‌شود. اما تحول اصلی را در نی حسن کسایی

بوجود آورد و اصولا او را باید مبدع نی هفت‌بند نام نهاد از اساتید نی‌نواز می‌توان به حسن کسایی،محمد موسوی، حسن

ناهید و محمد علی کیانی‌نژاد، حسین عمومی، جمشید عندلیبی و… اشاره کرد.


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار#تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی

5 عاملی تخصصی که باعث می شود یک قطعه موسیقی را خوب اجرا کنیم

۵ عاملی که از نظر تخصصی باعث می شود تا یک قطعه موسیقی را خوب اجرا کنیم:

۱- ریتمیک

همان کسر میزان می باشد…

۲- متریک

تمپویی است که برای ما قرار داده شده است…

۳- اینتر والیک

فاصله بین نت ها می باشد…

۴- دینامیک

منظور نوانس ها می باشد…

۵- آگو گیگ

شدت و حالت های ناگهانی در موسیقی تعریف می شود…


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار#تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی

نصيحتهای روبرت شومان (آهنگساز بزرگ آلمانی) در رابطه با تربیت نوازنده | آهنگسازی و تنظیم

‍نصيحتهای روبرت شومان (آهنگساز بزرگ آلمانی) در رابطه با تربیت نوازنده | آهنگسازی و تنظیم

🔴 نصيحتهای روبرت شومان (آهنگساز بزرگ آلمانی) در رابطه با تربیت نوازنده

 

👈 متن اين يادداشت را روبرت شومان لابه لاي قطعات يكي از كتابهاي متد آموزش خود نگاشته است، زيبايي وپختگي ديدگاههاي شومان درباره تربيت

نوازنده با شيوه انتقال اين مفاهيم در قالب جملاتي ساده نكات قابل توجه اين يادداشتهاي كوتاه است:

🔹 گوش خود را تربيت كن. اين از همه مهمتر است از سنين نوجواني سعي كن توناليته ها و صداها را تشيخص بدهي. به صداي زنگوله، برخورد دو

شيشه و آواز پرنده گوش بده، هر كدام چه صدايي دارد.

🔹قطعه را نه فقط انگشتانت بايد بلد باشند بلكه تو بايد بتواني آن را بدون ساز براي خودت بخواني.

🔹سعي كن حتي اگر وسعت صداي كمي داري، قطعه را بدون كمك ساز دشيفر كني (بخواني) با اين كار گوش تو دقيق تر مي شود. اما اگر صداي

خوبي داري يك لحظه هم صبر نكن، آن را تربيت كن و مثل هديه با ارزش آسماني بدان.

🔹 تو بايد تا جايي پيشرفت كني كه وقتي موسيقي را با چشم مرور مي كني آن را بفهمي!

🔹 از كودكي به صدا و كاراكتر سازهاي مختلف توجه كن، سعي كن رنگ صدايي خاص هر كدام در حافظه شنوايي ات نقش ببندد.

🔹 گام و تمرين دست را ضميمه كارت كن. خيلي ها فكر مي كنند باتمرين گام و آرپژ مي شود همه چيز رابه دست آورد و تا سنين پيري هر روز ساعات

زيادي را صرف تمرينات مكانيكي مي كنند. كار آنها شبيه اين است كه سعي كنيم هر روز تندتر و تندتر الفبا را تلفظ كنيم. از وقت خودت بيشرين استفاده

را بكن!

🔹 با جديت در گروه كر بخوان. اين كار موزيكاليته را در تو تقويت مي كند.

🔹 عجله كردن وكند كردن در اجرا هر دو به يك اندازه اشتباه است.

🔹 ريتميك اجرا كن! اجراي بعضي ويرتئوزها شبيه تلوتلوخوردن مست ها است. آنها را الگو قرار نده.

🔹سعي كن قطعات ساده را خوب و درست اجرا كني. اين بهتر از آن است كه قطعات سخت را در حد متوسط و معمولي اجرا كني.

🔹 وقتي بزرگتر شدي هر چه مد شد نزن! وقت طلاست. بايد ۱۰۰عمر انساني داشت تا بتوان با انواع موسيقي خوب كه در دنيا وجود دارد آشناشد.

🔹 با شكلات و آبنبات تنها هيچ بچه يي سالم رشد نمي كند! غذاي روح هم مثل غذاي جسم بايد سالم و ساده باشد. بزرگان موسيقي به قدر كافي به

اين غذاي روح پرداخته اند، از آن استفاده كن. قدم به قدم با تمام آثار باارزش همه آهنگسازان بزرگ آشنا شو. ايجاد هر تغييري را در آثار آهنگسازان

برجسته زشت بدان. كم كردن يا از آن بدتر اضافه كردن چيزي مطابق مد روز، بزرگترين

توهيني است كه تو مي تواني به هنر بكني.

🔹 فقط زماني كه فرم برايت واضح باشد محتوا برايت واضح خواهد بود.

🔹هر چه زودتر قوانين اصلي هارموني را ياد بگير.

🔹با دقت به تمام آوازهاي محلي گوش بده اين عالي ترين گنجينه ملودي هاست و تو را با خصوصيات مليت هاي مختلف آشنا مي كند.

🔹با جديت روي فوگ هاي آهنگسازان بزرگ كار كن و قبل از همه فوگ هاي يوهان سباستیان باخ را. «پرلود فوگ هاي» او بايد غذاي هر روز تو باشند تا

كار موسيقي تو پايه و اساس داشته باشد.

🔹 اگر بعد از تمرين روزانه موسيقي ات خسته شدي خودت را مجبورنكن بيشتر كار كني.بهتر است استراحت كني تا اينكه با خستگي و بي علاقگي

تمرين كني.

🔹 هنگامي كه از كار موسيقي استراحت مي كني شعر بخوان و بيشتر به دامن طبيعت برو.

🔹 هميشه طوري بنواز كه انگار يك موسيقيدان بزرگ دارد اجرايت را گوش مي كند.

🔹 اگر همه مي خواستند ويلن اول باشند، اركستر چطور مي توانست شكل بگيرد؟ به همه موسيقيدانها در جايگاه خودشان احترام بگذار.

🔹 تاريخ موسيقي را ياد بگير. شنيدن نمونه هاي موسيقي دوره هاي مختلف بهتر از هر چيز تكبر و پرمدعايي تو را مداوا مي كند.

🔹 دنياخيلي بزرگ است، متواضع باش! تو هنوز كار بزرگي نكرده يي يا چيزي را كشف نكرده يي كه تا حالا ناشناخته بوده و اگر كردي آن را مثل هديه يي

بدان كه تو بايد با ديگران قسمتش كني (ديگران را در آن سهيم كني)

🔹 با سعي وكوشش و پشتكار هميشه مي تواني به درجات بالاتري برسي.

🔹 هيچ وقت شيفته زرق و برق هياهو در اجرا نشو. سعي كن موسيقي همان تأثيري را در شنونده بگذارد كه آهنگساز در نظر داشته، بيشتر از آن لازم

نيست: هر چه از اين بيشتر باشد تحريف است.

🔹 تكنيك فقط وقتي باارزش است كه در خدمت هدف بالاتري باشد.


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار#تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی