نوشته‌ها

شرایط پذیرش در رشته موسیقی و شرکت در کنکور هنر

شرایط پذیرش در رشته موسیقی و شرکت در کنکور هنر

داوطلبان دوره متوسطه دوم که می خواهند در کنکور هنر شرکت نمایند می توانند در سال دوازدهم یا پیش دانشگاهی تغییر رشته را انجام داده و دروس

مربوط به کنکور هنر را در این دوره بگذرانند.

در این دوره دروسی مانند سیر هنر در طول تاریخ، مبانی هنر، کارگاه هنر، مبانی هنرهای نمایشی، مبانی هنر موسیقی، صنایع دستی و عکاسی و غیره

آموزش داده می شود. البته داوطلبانی که در مقطع پیش دانشگاهی نیز دروس هنر را نگذرانده باشند نیز می توانند در کنکور هنر شرکت نمایند. مانند

کسانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی رشته هایی مانند تجربی و ریاضی می باشند.

رشته موسیقی از جمله رشته های کنکور هنر می باشد که دارای آزمون عملی بعد از آزمون کتبی کنکور می باشد.

در این مرحله داوطلبان کنکور بر اساس رتبه کنکور خود مجاز به شرکت در آزمون عملی می شوند و در مرحله بعد از رتبه بندی در آزمون عملی اسامی

پذیرفته شدگان نهایی در آزمون عملی منتشر می شود.

معمولا زمان آزمون عملی در رشته موسیقی در شهریور ماه می باشد که این آزمون عملی در دو روز پشت سرهم که یک روز مربوط به گروه نوازندگان

سازهای ایرانی و در یک روز مربوط به نوازندگان سازهای جهانی است، برگزار می شود. رتبه آزمون عملی در رشته موسیقی از 100 محاسبه شده و در

پذیرش داوطلبان بسیار تاثیرگذار است.

دانشگاههای پذیرنده دانشجو در رشته موسیقی

دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران در کرج، هنرستان عالی موسیقی ( دانشگاه علمی کاربردی)، دانشگاه کردستان و دانشگاه

رشت از جمله دانشگاههای هستند که دارای ظرفیت پذیرش در رشته موسیقی هستند.

نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور

یکی از راهکارهای قبولی در کنکور هنر در رشته موسیقی این است که داوطلب تقریبا یکی دوسال قبل از کنکور ساز زدن را بصورت حرفه ای انجام دهد.

زیرا بعد از کنکور سراسری و قبولی در آزمون کتبی زمانی برای تمرین برای آزمون عملی وجود نداشته و داوطلبان باید در سال های قبل از کنکور ابزار

موسیقی را بطور حرفه ای بنوازند.

کتابهای کمک آموزشی برای قبولی در رشته موسیقی

کتابهای کمک آموزشی زیادی مانند کتابهای مشق هنر و نشر کارنامه از جمله کتابهای مناسب برای رشته ی موسیقی هستند. داوطلبان می توانند برای

اطلاع دقیق از منابع کمک آموزشی کنکور موسیقی با مرکز مشاوره همراه تحصیلی تماس بگیرند.

رتبه مورد نیاز در کنکور برای قبولی در رشته موسیقی

از آنجایی که رشته ی موسیقی یکی از رشته های پر طرفدار در کنکور هنر می باشد لذا با توجه به ظرفیت کم پذیرش در این رشته و همچنین با توجه به

تعداد کم دانشگاههای پذیرنده در رشته ی موسیقی، رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته ی موسیقی باید بسیار پایین باشد. برای مثال برای قبولی در

رشته ی موسیقی در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران داوطلب باید دارنده رتبه های تک رقمی و در نهایت دو رقمی زیر 50 باشد تا بتواند در رشته ی

موسیقی پذیرفته شود.

ادامه تحصیل در رشته موسیقی چگونه است؟

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته ی موسیقی بسیار کم بوده میزان رقابت بسیار بالا می باشد. برای مثال برای قبولی در دانشگاه تهران حتما

بابیتی داوطلب کنکور ارشد دارای رتبه زیر 10 باشد.

متاسفانه رشته هنر در مقطع دکتری پذیرشی ندارد و فقط تا مقطع کارشناسی ارشد متقاضیان می توانند در کشور ادامه تحصیل دهند.

متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور می توانند دانشگاههای کشورهای امریکا، فرانسه و آلمان را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری انتخاب نمایند.

#موسیقی #آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #آهنگسازی_حرفه_ای #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی #آموزش_آهنگسازی #قیمت_آهنگسازی

وظایف آهنگساز

وظایف آهنگساز

  • نوشتن و تولید آهنگ برای ارکسترها، گروه های موسیقی، فیلم ها و تئاتر ها و …

  • کسب اطلاع از جدید ترین تغییرات و پیشرفت های صورت گرفته در عرصه موسیقی

  • شنیدن انواع آثار آهنگ سازان مختلف (در الهام گرفتن و ایجاد آهنگی جدید بسیار موثر است)

  • آموزش آهنگسازی

  • اجرای ارکستر ( نوازنده یا رهبر)

  • انجام تمرینات مستمر

  • همکاری با افرادی از جمله تنظیم کننده، خواننده، نوازنده و …


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #میکس_مسترینگ #استودیو_موسیقی #قیمت_آهنگسازی_حرفه_ای

آشنایی بهتر با ساز های کوبه ای | آهنگسازی و تنظیم

آشنایی بهتر با ساز های کوبه ای | آهنگسازی و تنظیم

ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﯾﺎ Percussion ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ Percutere ﻻﺗﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ to strike ‏( ﺿﺮﺑﻪ ﺯﺩﻥ‏)ﺍﺳﺖ.ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺑﻪﺗﻤﺎﻣﯽ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﺿﺮﺑﻪ

ﺯﺩﻥ، ﺗﮑﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﯾﺎ ﮐﺸﯿﺪﻥ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﯾﺎ ﻭﺳﯿﻠﻪﺍﯼ ﺷﺒﯿﻪ ﭼﮑﺶ، ﺻﻮﺕ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﺳﺎﺯﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯿﺸﻮﺩ .

ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻪ ﺻﻮﺕ ﺧﺎﺻﯽ ﺭﺍ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻨﺪ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺍﻟﻤﺎﻧﻬﺎﯼ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺭﯾﺘﻢ ﻭ ﺗﺰﺋﯿﻦ ﺩﺭ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻭﺍﺭﮐﺴﺘﺮﺍﺳﯿﻮﻥ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻪ ﻧﺖ

ﺧﺎﺻﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻮﺍﺧﺘﻦ ﻣﻠﻮﺩﯼ ﺑﮑﺎﺭﻣﯿﺮﻭﻧﺪ .

ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺻﻮﺗﯽ ﻧﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺟﺰﻭ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺍﺭﮐﺴﺘﺮﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺭﮐﺴﺘﺮﺍﻝ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﻩ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﯾﮏ ﺗﻨﻪ ﺩﺭ

ﺩﺍﺩﻥ ﺭﯾﺘﻢ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﯾﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮﻣﻠﻮﺩﯼ ﺳﺎﯾﺮﺳﺎﺯﻫﺎ ﻧﻘﺶ ﺍﯾﻔﺎﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

ﻋﻨﺼﺮ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺻﻮﺕ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯﻫﺎ ﯾﮏ ﻏﺸﺎﯼ ﭘﻮﺳﺘﻪ ﺍﯼ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﯾﺎ ﺻﻔﺤﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻣﯿﻠﻪ ﻫﺎﯼ ﻓﻠﺰﯼﯾﺎ ﭼﻮﺑﯽ ﻭ … ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﻣﺮﺗﻌﺶ ﺷﺪﻥ ﺗﻮﻟﯿﺪ

ﺻﻮﺕ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ .

ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺳﺒﮑﻬﺎﯼ ﮐﻼﺳﯿﮏ ﻭ ﺍﺭﮐﺴﺘﺮﺍﻝ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﻪ ﺍﻭﺝ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺷﻮﺭ ﻭ ﻫﯿﺠﺎﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺭﺍ ﺑﯿﺸﺘﺮ می کنند.

ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻄﻮﺭ ﻗﻄﻊ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻗﺮﻥ ﻧﻮﺯﺩﻫﻢ ﺑﺎ ﺭﻭﯼ ﮐﺎﺭ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ Jazz ﻭ ﺑﻌﺪﻫﺎ Rock ﻭ … ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐﻧﺴﺒﺖ

ﺑﻪ ﻗﺒﻞ ﺭﻭﺍﺝ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ . ﺑﻄﻮﺭﯾﮑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻋﻨﺼﺮ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮﺍﺯ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﻨﺪ .

ﺍﺯ ﺳﺎﺯﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﺖ ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺑﻪ Timpani ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﮐﺴﺘﺮﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﻣﺜﻼ ” ﻫﮑﺘﻮﺭﺑﺮﻟﯿﻮﺯ ﺁﻫﻨﮕﺴﺎﺯ ﺑﺰﺭﮒ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺩﺭ

ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﻫﺎﺵ ﺍﺯ ﺷﺎﻧﺰﺩﻩ Timpani ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

ﺷﺎﯾﺪ ﺟﺎﻟﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ Naqara ‏( ﻫﻤﺎﻥ ﻧﺎﻗﺮﻩ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ‏) ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ Timpani ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯿﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

ﻫﻨﺪﯼ ﻫﺎ ﺳﺎﺯ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺧﻮﺵ ﺻﺪﺍﯾﯽ ﺑﻨﺎﻡ Tabla ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺣﺘﻤﺎ ” صدای آنرا ﺷﻨﯿﺪﻩ ﺍﯾﺪ . ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯ ﻫﻢ ﮐﻮﮎﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻗﻮﻟﯽ pitched ﺍﺳﺖ .

ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﺎﺯﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻭﺍﺿﺢ ﻧﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺑﻪ Xylophones ﻭ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﻣﺜﻞ

Marimba ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯼ ﻻﺗﯿﻦ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩ . ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯﻫﺎ ﺍﺯ ﻗﺪﯾﻢ ﺍﻻﯾﺎﻡ ﺩﺭ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ Jazz ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺍﺭﻧﺪ .

ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﻣﻌﺮﻭﻓﺘﺮﯾﻦ ﺳﺎﺯﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﻤﯿﮑﻨﻨﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ Drum ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺍﺭﺩ.

جالب است که بدانید در snare یا bass موسیقی آمریکای لاتین از نوعی drum استفاده می شود کهدرون آن پر از آب است.

ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺳﺎﺯﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩ ﻭ ﻣﺘﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻞ ﺍﻧﻮﺍﻉ Cymbals ‏( ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻨﺞ‏) ، Triangle ‏(ﻣﺜﻠﺚ‏) ﻭ…

ﺑﺎﺯ ﺷﺎﯾد ﺟﺎﻟﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﺩﻗﯿﻘﺎ ” ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﺎﺯ ﺩﻑ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯿﮕﺮﺩ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﻟﻨﺪﻧﯿﺰ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

ﺩﻗﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﻧﺪﻩ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﺍﻏﻠﺐ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻧﻮﺍﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺯﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻫﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ

ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺩﺭﮎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺭﯾﺘﻢ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺑﻨﻈﺮ ﻣﯽ ﺁﯾﺪﻧﻮﺍﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻮﺑﻪ ﺍﯼ ﻫﺎ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺷﻮﺍﺭ

ﺑﺎﺷﺪ…


#آهنگسازی_حرفه_ای #قیمت_هزینه_آهنگسازی_تنظیم #استودیو_موزیک #موسیقی #میکس_مسترینگ #ترانه_ملودی

5 عاملی تخصصی که باعث می شود یک قطعه موسیقی را خوب اجرا کنیم

۵ عاملی که از نظر تخصصی باعث می شود تا یک قطعه موسیقی را خوب اجرا کنیم:

۱- ریتمیک

همان کسر میزان می باشد…

۲- متریک

تمپویی است که برای ما قرار داده شده است…

۳- اینتر والیک

فاصله بین نت ها می باشد…

۴- دینامیک

منظور نوانس ها می باشد…

۵- آگو گیگ

شدت و حالت های ناگهانی در موسیقی تعریف می شود…


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار#تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی

نصيحتهای روبرت شومان (آهنگساز بزرگ آلمانی) در رابطه با تربیت نوازنده | آهنگسازی و تنظیم

‍نصيحتهای روبرت شومان (آهنگساز بزرگ آلمانی) در رابطه با تربیت نوازنده | آهنگسازی و تنظیم

🔴 نصيحتهای روبرت شومان (آهنگساز بزرگ آلمانی) در رابطه با تربیت نوازنده

 

👈 متن اين يادداشت را روبرت شومان لابه لاي قطعات يكي از كتابهاي متد آموزش خود نگاشته است، زيبايي وپختگي ديدگاههاي شومان درباره تربيت

نوازنده با شيوه انتقال اين مفاهيم در قالب جملاتي ساده نكات قابل توجه اين يادداشتهاي كوتاه است:

🔹 گوش خود را تربيت كن. اين از همه مهمتر است از سنين نوجواني سعي كن توناليته ها و صداها را تشيخص بدهي. به صداي زنگوله، برخورد دو

شيشه و آواز پرنده گوش بده، هر كدام چه صدايي دارد.

🔹قطعه را نه فقط انگشتانت بايد بلد باشند بلكه تو بايد بتواني آن را بدون ساز براي خودت بخواني.

🔹سعي كن حتي اگر وسعت صداي كمي داري، قطعه را بدون كمك ساز دشيفر كني (بخواني) با اين كار گوش تو دقيق تر مي شود. اما اگر صداي

خوبي داري يك لحظه هم صبر نكن، آن را تربيت كن و مثل هديه با ارزش آسماني بدان.

🔹 تو بايد تا جايي پيشرفت كني كه وقتي موسيقي را با چشم مرور مي كني آن را بفهمي!

🔹 از كودكي به صدا و كاراكتر سازهاي مختلف توجه كن، سعي كن رنگ صدايي خاص هر كدام در حافظه شنوايي ات نقش ببندد.

🔹 گام و تمرين دست را ضميمه كارت كن. خيلي ها فكر مي كنند باتمرين گام و آرپژ مي شود همه چيز رابه دست آورد و تا سنين پيري هر روز ساعات

زيادي را صرف تمرينات مكانيكي مي كنند. كار آنها شبيه اين است كه سعي كنيم هر روز تندتر و تندتر الفبا را تلفظ كنيم. از وقت خودت بيشرين استفاده

را بكن!

🔹 با جديت در گروه كر بخوان. اين كار موزيكاليته را در تو تقويت مي كند.

🔹 عجله كردن وكند كردن در اجرا هر دو به يك اندازه اشتباه است.

🔹 ريتميك اجرا كن! اجراي بعضي ويرتئوزها شبيه تلوتلوخوردن مست ها است. آنها را الگو قرار نده.

🔹سعي كن قطعات ساده را خوب و درست اجرا كني. اين بهتر از آن است كه قطعات سخت را در حد متوسط و معمولي اجرا كني.

🔹 وقتي بزرگتر شدي هر چه مد شد نزن! وقت طلاست. بايد ۱۰۰عمر انساني داشت تا بتوان با انواع موسيقي خوب كه در دنيا وجود دارد آشناشد.

🔹 با شكلات و آبنبات تنها هيچ بچه يي سالم رشد نمي كند! غذاي روح هم مثل غذاي جسم بايد سالم و ساده باشد. بزرگان موسيقي به قدر كافي به

اين غذاي روح پرداخته اند، از آن استفاده كن. قدم به قدم با تمام آثار باارزش همه آهنگسازان بزرگ آشنا شو. ايجاد هر تغييري را در آثار آهنگسازان

برجسته زشت بدان. كم كردن يا از آن بدتر اضافه كردن چيزي مطابق مد روز، بزرگترين

توهيني است كه تو مي تواني به هنر بكني.

🔹 فقط زماني كه فرم برايت واضح باشد محتوا برايت واضح خواهد بود.

🔹هر چه زودتر قوانين اصلي هارموني را ياد بگير.

🔹با دقت به تمام آوازهاي محلي گوش بده اين عالي ترين گنجينه ملودي هاست و تو را با خصوصيات مليت هاي مختلف آشنا مي كند.

🔹با جديت روي فوگ هاي آهنگسازان بزرگ كار كن و قبل از همه فوگ هاي يوهان سباستیان باخ را. «پرلود فوگ هاي» او بايد غذاي هر روز تو باشند تا

كار موسيقي تو پايه و اساس داشته باشد.

🔹 اگر بعد از تمرين روزانه موسيقي ات خسته شدي خودت را مجبورنكن بيشتر كار كني.بهتر است استراحت كني تا اينكه با خستگي و بي علاقگي

تمرين كني.

🔹 هنگامي كه از كار موسيقي استراحت مي كني شعر بخوان و بيشتر به دامن طبيعت برو.

🔹 هميشه طوري بنواز كه انگار يك موسيقيدان بزرگ دارد اجرايت را گوش مي كند.

🔹 اگر همه مي خواستند ويلن اول باشند، اركستر چطور مي توانست شكل بگيرد؟ به همه موسيقيدانها در جايگاه خودشان احترام بگذار.

🔹 تاريخ موسيقي را ياد بگير. شنيدن نمونه هاي موسيقي دوره هاي مختلف بهتر از هر چيز تكبر و پرمدعايي تو را مداوا مي كند.

🔹 دنياخيلي بزرگ است، متواضع باش! تو هنوز كار بزرگي نكرده يي يا چيزي را كشف نكرده يي كه تا حالا ناشناخته بوده و اگر كردي آن را مثل هديه يي

بدان كه تو بايد با ديگران قسمتش كني (ديگران را در آن سهيم كني)

🔹 با سعي وكوشش و پشتكار هميشه مي تواني به درجات بالاتري برسي.

🔹 هيچ وقت شيفته زرق و برق هياهو در اجرا نشو. سعي كن موسيقي همان تأثيري را در شنونده بگذارد كه آهنگساز در نظر داشته، بيشتر از آن لازم

نيست: هر چه از اين بيشتر باشد تحريف است.

🔹 تكنيك فقط وقتي باارزش است كه در خدمت هدف بالاتري باشد.


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار#تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی

آکورد چیست ؟ | آهنگسازی و تنظیم حرفه ای

آکورد چیست ؟

یه سوالی که خیلی از علاقمندان در ابتدای شروع یادگیری موسیقی مکررا می پرسن مفهوم خود آکورد هست شاید

یکمی ساده به نظر بیاد ولی خیلی ها این سوال تو ذهنشون هست که واقعا آکورد چیه؟ به شخصه خیلی به این

موضوع اعتقاد دارم که هرکس مفاهیم اولیه رو درک کنه مفاهیم پیشرفته براش خیلی ساده میشه ما همیشه به

مفاهیم پیشرفته اهمیت زیادی میدیم در حالی که مفاهیم اولیه که سنگ بنای همون ها هستن به خوبی درک نکردیم!

در این پست خیلی ساده این سوال که آکورد چیست ؟ رو بررسی می کنیم…

آکورد چیست ؟ بررسی یک سوال پایه ای پرتکرار در موسیقی- سایت آموزش موسیقی چارگاهقبلا راجع به فواصل

هارمونیک و فواصل ملودیکی به این موضوع اشاره شده که نت ها میتونن هم به شکل ملودیکی یعنی پشت سرهم و

پی در پی اجرا بشن مثلا پشت پیانو بشینین کلاویه ها رو یکی پس از دیگری فشار بدید چی می شنوید؟ نت های پشت

سرهم! هم اینکه نت ها میتونن همزمان باهم نواخته بشن مثلا چندتا کلاویه رو باهم همزمان فشار بدید! در این حالت

فواصلی که ایجاد میشرو میگیم فواصل هارمونیکی درک تفاوت این دو کمک بسیاری به درک راحت مفهوم آکورد می

کند…

فواصل هارمونیکی و ملودیکی درک تفاوت این کمک بسیاری به درک مفهوم آکورد می کند

خب حالا بریم سراغ این سوالمون که آکورد چیست ؟

خیلی ساده به اجرای سه یا بیشتر نت ها به صورت همزمان رو میگن آکورد (chord) یا خیلی ساده ترش کنیم اجرای

چند نت باهم رو آکورد میگن!

آکورد چیست به اجرای سه یا بیشتر نت ها باهم دیگه آکورد می گویند

مفهومی که خیلی ها ممکن سردرگم بشن،آرپژ یا به قول بعضیها آکورد شکسته هست هر چند در این باره هم یک

پست مجزا تولید میشه اما خیلی ساده بگم مگه ما نگفتیم آکورد اجرای همزمان چند نت رو میگن خب آرپژ اجرای نت ها

به صورت ملودیکی هست یعنی نت های آکورد رو پشت سرهم با الگوی مشخصی اجرا می کنیم البته بحث بسیار

گسترده ای هست که مشخصا اینجا نمیشه بهش پرداخت…

آیا برای ساختشون باید قواعدی رو بدونیم؟

بله شاید تعریفش خیلی ساده به نظر بیاد اما قواعد ساختش رو ما باید بدونیم که این قواعد رو از تئوری و هارمونی

بدست میاریم در تئوری و هارمونی به صورت مفصل هم قواعد ساختشون بررسی میشه و هم قواعد مربوط به

کاربردشون البته در دوره ی تئوری و هارمونی سایت آموزش موسیقی چارگاه مفصل راجع بهشون صحبت شده …

ما اونها رو میتونیم براساس تعداد نتهایی که دارن دسته بندی کنیم مثلا اونایی که از سه تا صدا درست شدن بهشون

سه صدایی میگیم یا اونایی که چهارصدا بهشون چهارصدایی می گیم و….

آیا دونستن ساختارشون برای ما کافیه؟

همان طور که گفته شد قواعد مربوط به اونها یک بخشش برمیگرده به ساختارشون بک بخشش هم بر میگرده به

نحوه ی بکارگیریشون که در تئوری و هارمونی بررسی میشن..


#آهنگسازی #آهنگسازی و تنظیم #استودیو #قیمت_آهنگسازی_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #دانلود_آهنگ_جدید

#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار#تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی

سه‌ نوازی جبران | آهنگسازی و تنظیم

سه‌ نوازی جبران | آهنگسازی و تنظیم

 

سه‌نوازی جبران که در جهان عرب ثلاثی جبران (به عربی: الثلاثي جبران) و در جهان غرب تریو جبران

(به فرانسوی: Le Trio Joubran) خوانده می‌شود، یک گروه موسیقی سه‌نفره در سبک عربی است

کهدر سال ۲۰۰۴ در ناصره فلسطین شکل گرفت.

در موسیقی این گروه رگه‌هایی از فلامنکو و جاز وجود دارد.

این گروه از سه برادر به نام‌های سمیر، وسام و عدنان تشکیل‌شده که هر سه در نواختن عود استاد

هستند.

یوسف هبیش به عنوان نوازنده پرکاشن در برخی از اجراها گروه را همراهی می‌کند. برادران جبران از

مسیحیان فلسطین هستند.


#آهنگسازی #تنظیم #آهنگسازی_تنظیم #استودیو  #آهنگسازی_حرفه_ای #موسیقی #استودیو_حرفه_ای #رکورد_صدا #قیمت_آهنگسازی #دانلود_موزیک #میکس_مسترینگ

کوارتت چیست؟ | آهنگسازی و تنظیم

کوارتت چیست؟ | آهنگسازی و تنظیم

اشاره:  کوارتت فرمی از موسیقی مجلسی به شمار می آید.

کوارتت چیست؟ | آهنگسازی و تنظیم

1ـ کمپوزسیون یا ساختاری موزیکال برای چهار ساز یا پنج آواز، زیرا هر خواننده یا ساز بخشی جداگانه دارند.

2ـ کوارتت ادوات‌سازی کوارتتی است برای سازها.

ترکیبات متعددی در کوارتت وجود دارند که آشناترین آنها کوارتت سازهای زهی است که چهار ساز زهی را در بر می گیرد.

نخستین و دومین ساز، ویولن، ویولا، پیانو و ویولنسل و کوارتت سازهای بادی که بستگی به نوع سازهای بادی پیدا می کند.

در کوارتت سازهای زهی پیوسته تقریبا‌ً از ویولن، ویولا و ویولنسل نقش دارند.

کوارتت سازهی بادی(غالباً فلوت، اوبوا، کلارینت و باسون)

و کوارتت سازهی برنجین (یا دو ترومپت، بوق، ترومبون و یا ترکیباتی دیگر)

و کوارتت ترکیبی (سازهای برنجین و بادی چون

فلوت، کلارینت، بوق کلارینت، بوق و باسون)

کوارتت پیانو از زمان موتسارت (توسط موتسارت که آهنگسازان کمتر به آنها توجه داشتند) رواج یافت.

کوارتت چیست؟ | آهنگسازی و تنظیم

3ـ کوارتت آوازی (وکال) کمپوزسیوبرنی برای چهار خواننده که هر کدام اجرای بخش جداگانه‌ای از سوی موسیقی را بر عهده می گیرد.

مهم‌ترین این نوع کوارتت، کوارتتی است برای خواننده سوپرانو، آلتو، تنور و باس ساخته شد.

با این همه کوارتتی نیز برای نخستین و دومین سوپرانو با نخستین و دومین آلتو و کوارتتی برای نخستین و دومین تنور با باریتون و باس ساخته شد.

کوارتت آوازی احتمالاً ابتدایی ترین شکل چهار بخشی موسیقی که قدرت آن به سال 1400 باز می گردد.

4ـ کوارتت آنسامبل برای چهار ساز و یا چهار آواز. کوارتت سازهای زهی یا کمپوزسیونی برای چهار ساز زهی که در آن هر ساز بخش خود را اجرا می کند.

کوارتت سازهای زهی سنتی، بخشهایی را برای اجرای ویولن اول، ویولون دوم، ویولا و ویولنسل معین می کند.

که از رایج‌ترین شکل موسیقی به شمار می آید، که رپرتواری از هزاران کمپوزسیون به دست می دهند.

اگر چه برای سازهای زهی از قرن 16 و 17 تصنیف شدند،

تاریخ کوارتت زهی با آثاری از هایدن در 1750 آغاز گشت.

این قطعات هنوز به طور وسیعی به سبک یک دیور تیمنتو

(واسطه آزاد) (قطعه سازی که از نیمه دوم قرن 18 به کار برده شد که حالت و صورت یک سوییت یا یک سمفونی را جفت و جور می کند و در حقیقت رابطی است

میان بخشهای گوناگون و اجزاء یک قطعه بزرگ.

دیور تیمنتو هم برای سازهای زهی و هم برای سازهای زهی و یا برای هر دو توأمان. دیور تیمنتو غالباً برای سازهای زهی وجود دارد و هم برای سازهای بادی.)

در 1760 هایدن چهار موومان در کوارتت بگنجاند و سبک کوارتت سازهای کلاسیک سازهای زهی کوارتت را با سازهای زهی کلاسیک

با ا‌ُپوس تمایز کند.

در میان بهترین انواع آنها می توان از کوارتت امپراتور در دو کوارتت تیغ (Rezor‌) شش کوارتت آفتاب کوارتت،

کوارتت چیست؟ | آهنگسازی و تنظیم

کوارتت سواره‌نظام در دو مینور، کوارتت شکار.

در سی بمل ماژور، کوارتت چکاوک نام برد.

موتسارت بیش از 12 کوارتت تصنیف کرد که برخی از آنها عنوان شکار، سه کوارتت پروسی، کوارتت در دو ماژور و شش کوارتت

هایدن را به خود گرفتند.

بوچرینی ایتالیایی آهنگسازی بود که بیشترین کوارتتها را (در حدود 100 کوارتت) تصنیف کرد که با کوارتتهای هایدن و موتسارت

بیشترین آنها در کیفیت حد وسط را داشتند. بتهوون 16 کوارتت تصنیف کرد که از لحاظ فرم و کیفیت یکتا و منحصر به فرد بودند.

به ویژه کوارتتهایی که در دو سال اواخر عمرش نوشت.(1827ـ1825) که فرمی ورای سونات کلاسیک (با چهار ساز) داشتند.

در میان این کوارتتها، کوارتت فوگ بزرگ ا‍‌‍ُ‌ُپوس 133 که در واقع موومان فینال یک کوارتت اولیه به شمار می آمد، اما به خاطر پیچیدگی از دیگر کوارتتهایش متمایز می گشت.

در این کوارتت بتهوون از آوردن جشنها در آن خودداری ‌کرد.

فقط یک اورتور و فوگ در آنها گنجانید.در اواخر قرن 19 کوارتت سازهای زهی تاریخی متغی‍ّر داشت.

شوبرت چند کوارتت تصنیف کرد که 14کوارتت زیبا تصنیف کورتت کوارتت ارگ و دوشیزه معروف است.

شومان ومندلسون، کروبینی، سزار فرانک، اسمتاناو دورژاک همگی به تصنیف کوارتت همت گذاشتند.

اما سه‌کوارتت برامس که ساخته رفیع پیشین را به خود گرفت.

دو‌بوسی و راول هر کدام یک کوارتت تصنیف کردند.

آهنگسازان قرن بیستم با شوق و حرارت بیشتر به تصنیف کوارتت پرداختند.

شاید بتوان گفت که در نیمه اول قرن بیستم شش کوارتت از بارتوک که بین سالهای 1910 تا 1939 بارتوک تصنیف کرد که شهرت بیشتری پیدا کردند.

شونبرگ، برگ، وبرن همگی به نوشتن کوارتتهای سازی زهی تمایل داشتند. آهنگسازان نئوکلاسیک فرم استراوینسکی را در نوشتن کوارتت برگزیدند.

گلارونف، چارلز آیوز، سیبلیوس، ادگار یا ناجک، شوست کویچ، الیوت، و کارتر مندریسکی نیز دست به نوشتن کوارتت پرداختند.


مطالب مفید مرتبط

آموزش و برسی آواز ترک ( آهنگسازی و تنظیم حرفه ای )

 

بررسی آواز بیات ترک

این آواز روی درجه 3 دستگاه شور قرار میگیرد.مثلا از شور سل میشود روی نت سی بمل

(در فواصل شور سل سی بمل است).

درجات آن بر اساس فواصل شور است اما جملات معرف بیات ترک بصورت پاساژ

(حرکت روی درجات بصورت رفت و برگشت) با تاکید روی درجه3 خودنمایی میکند.

با اینکه این آواز برداشت از شور است اما تنها با ربع پرده اختلاف روی نت ماقبل شاهد شباهت بسیاری

به درجات دستگاه ماهور دارد.بعنوان مثال؛

بیات ترک دو(دانگ منتهی به شاهد)

سل،لا،سی کرون،دو

ماهور دو(دانگ منتهی به شاهد)

سل،لا،سی بکار،دو

دانگ بعدی و ادامه جملات در این دو مایه مشابه است.

گوشه های آواز بیات ترک

درآمد؛

حرکت از شاهد شور و نت طنینی آن به سمت شاهد ترک و بالاتر از آن و نشست روی درجه سوم

شور(شاهد ترک) معرف درآمد است.پس دانگ آن بصورت 4/4-3/4-3/4 مثلا سل،لا،سی کرون،دو

میشود.

داد یا گشایش؛

همچون ماهور درجه دوم در این آواز نقش گشایش یا داد را میتواند داشته باشد.یعنی نشست روی

ر(نت شاهد را دو در نظر گرفتیم)

دشتی یا درجه سوم؛

بر خلاف ماهور درجه سوم در بیات ترک کاربرد زیادی دارد.این درجه در مقایسه با شور درجه 5 میشود

که قبلا بعنوان فاصله نشست دشتی معرفی شده بود.البته حالت متغیر دشتی در این درجه از بیات

ترک استفاده نمیشود.

جامه دران؛

طبق روال همیشگی جامه دران گردش روی دو نت و ادامه بصورت جملات قرینه تا درآمد معرف جامه

دران است.در بیات ترک این فیگور روی درجات 3 و 4 یعنی می و فا خواهد بود.

فیلی؛

این گوشه هم چون در ماهور با یک جمله بالارونده از شاهد به درجه 5 مشخص میشود.

این گوشه رابطی برای نشست روی درجه 5 و اجرا گوشه ها یا جملاتی در آن محدوده است.

شکسته؛

با تاکید روی درجه 5 یعنی سل و تغییر ربل پرده کم شدن درجه سوم یعنی تبدیل می بکار به کرون این

گوشه شکل میگیرد.با این تغییر دانگ ایجاد شده شباهت به درجات افشاری(سل) پیدا میکند و راه ورود

به آن است.طبیعی است درجه 7با ربع پرده کم شدن یعنی سی بمل این مایه گردانی تکمیل میشود.

در بعضی قطعات شکسته بیات ترک یا متغیر نشان دادن درجه 6 یعنی نت لا ورود به افشاری را بیشتر

نشان میدهد.
دلکش؛
همچون ماهور میتوان روی درجه 5 همراه با ربع پرده کم کردن درجه 6 و 7 یعنی لا کرون و سی بمل

کردن ورود به دلکش کرد که ورود به شور است.نت ایست دلکش و البته استفاده برای فرود درجه 4 است.

فرود؛

برگشت به درجات درآمد همیشه فرود است اما در آوازها برگشت بر روی شاهد دستگاه اصلی است

یعنی در اینجا شور اما در سده اخیر عموما روی شور فرود نمیایند و ایست روی همان شاهد بیات ترک است.

دوست دارم خواننده رپ بشم و عاشق سبک رپ هستم

دوست دارم خواننده رپ بشم و عاشق سبک رپ و هیپ هاپ هستم

این جمله را بارها از زبان خیلی ها شنیده ایم یا خودمون دیوانه این نوع موسیقی رپ و هیپ هاپ هستیم

این سئوال که چگونه میتونم وارد سبک موزیک رپ و هیپ هاپ بشم را طی تجربیات و آشنایی با این نوع موسیقی را بطور خلاصه در زیر برای شما عاشقان و دوستداران موزیک رپ آوده ام که امیدوارم مورد پسند قرار بگیرد.

  • در وحله اول باید اطلاعاتی از تاریخچه و دلایل پیدایش این سبک مطالعه شود 

  • هدف از خواندن موزیک رپ را برای خودتان مشخص کنید

  • موزیک رپ نیز مانند سبک های مختلف دیگر موسیقی پاپ ، راک ، کلاسیک و … دارای زیر مجموعه های سبکی مختلفی میباشد و میبایست نوع سبک رپ خود را مشخص کنید که در چه ژانری ( لاو و دیس لاو ، گنگ ، اجتماعی ، ریتمیک ، اسلو و … ) قوی تر هستید و میتوانید موفق بشوید

  • یک رپر موفق باید تکس ها ( ترانه و شعر ) را خودش بنویسد این کار را با تکرار زیاد و خلاقیت خود ادامه دهید و کم کم به موفقیت چشم گیری خواهید رسید. فراموش نشود که تکس رپ همانند شعر باید دارای مفهوم و وزن مناسب و بستگی به سبک کاری خودتان نوشته شود.

  • در اوایل کار لازم نیست هزینه ای برای ساخت آهنگ های خود پرداخت کنید بیت های بسیار خوبی در اینترنت بصورت رایگان موجود است که میتونید دانلود کنید و برای شروع کار از آنها استفاده کنید. در ابتدای کار مهم نیست که حرفه بخونید این کار احتیاج به تکرار و تمرین زیادی دارد و کم کم بدست می آید برای درک بهتر این موضوع میتوانید آهنگ های اوایل و قدیمی بهترین خوانندگان رپ و هیپاپ ایران را گوش بدید میبینید که چقدر کارهای ضعیف و مبتدی خواندند که از گوش دادن آن ها خنده تان میگیرد ولی با پشتکار و عشق و علاقه و تمرین زیاد چطور حرفه ای و معروف شده اند.

این اولین قدم در راه سبک موسیقی رپ و هیپاپ میباشد و در مقاله های بعدی برای شما علاقه مندان به این سبک بیشتر خواهم نوشت

امیدوارم بهره لازم را برده باشید

با تشکر

محمد امین تیموری

#رپ #هیپ هاپ #ساخت_آهنگ #آهنگسازی #تنظیم