نوشته‌ها

‌‌دانستنیهای و مقالات مفید برای نو آموزان ویلن | آهنگسازی و تنظیم

دانستنیهای مفید برای نو آموزان ویلن

1-حرکت آرشه باید همواره به موازات خرک bridge باشد یعنی با سیم ها تشکیل زاویه قائمه بدهد.

2-چوب آرشه باید بنحوی قرار گیرد که :

الف-اندکی بسوی رو دسته finger board بچرخد (اما نه خیلی زیاد) طوری که تماس آن با سیم ها با

همه پهنای موی آرشه نبوده بلکه کناره موها با سیم ها تماس یابد.

ب-و این وضع باید بیش از همه در موقع نواختن با پاشنه آرشه heel-end و کمتراز همه هنگام استفاده از

سر آرشهpoint رعایت شود.

3-جهت حرکت موی آرشه ،باید روی هر سیمی به آن سیم عمود بوده و بنابراین وضع بازوی راست

نسبت به بدن-بر حسب اینکه آرشه بروی کدام سیم باشد-تفاوت میکند-به عبارت دیگر برای نوازندگی

روی سیم سیم (می)دست راست(بازو-آرنج-ساعد)باید نزدیک به بدن قرار گیرد.در هنگام استفاده از

سیم لا از بدن دور شده ودر سیم سل بحداکثر از بدن دور باشد.در هر یک ازین حالات ساعد و مچ باید

کمی عقب تر از آرنج و بازو نسبت به بدن واقع شود.

تبصره

الف-دقت کنید که آرشه ویولون هنگام نواختن روی سیم می زیاد راست نشود و حرکات آن در

جهتی نزدیک به قائم انجام نگیرد(در نتیحه مایل شدن زیاد ویولون و تمایل طرف راست آن به پائين)تبصره

ب-ویولون را به وضعی متناسب ودر طرف چپ سینه خود بگیرید.

4-برای نواختن روی دو سیم،موهای آرشه باید بروی دو سیم به یک اندازه فشار وارد آورده و راه اجرای

درست آن اینست که بازو در وضعیتی میان وضعیت هائی که برای هر یک از دو سیم بطور جداگانه

داشت قرار گیرد.

5- الف)-هنگام نواختن با وسط آرشه در هر یک از سیم ها و نیز هنگام نواختن با دو سیم ،ساعد و مچ

باید در امتداد یک خط راست قرار گیرد.

ب)-هنگام نواختن با پاشنه آرشه بازو و آرنج کمی به جلو کشیده شده و مچ باندازه کافی بخارج خم

میشود ولی هرگز نباید با ساعد زاویه ای بسازد و بر عکس باید انحنائی طبیعی و معتدل داشته و

انگشتان دست در گرفتن آرشه مدور باشند.

ج-)هنگامیکه با نوک آرشه می نوازیم-نخست بازو بوضع اولیه خود یعنی همان وضعیتی که هنگام

استفاده از وسط آرشه داشت بازگشت میکند و بازو با ساعد و آرنج در یک راستا قرار میگیرد-یا اگر بازوی

نوازنده کوتاه باشد مچ اندکی بطرف داخل خم شده و انگشتان دست راست که آرشه را گرفته اند نسبت

بوضعیتی که در پاشنه آرشه داشتند از مدور بودنشان کاسته شده و تقریبا راست میشوند.

در نظر داشته باشید که قواعد و دستور هایی که در مورد نوازندگی ویولون داده میشود بسته به وضع

جسمانی هنر جویان مختلف یکسان نبوده و تغییر میکنند.


#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار #تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ

چه سبک از گیتار را انتخاب کنیم ؟

برای شروع کدام سبک را انتخاب کنم؟

پاسخ ساده آن این است که قطعاتی از همه سبک ها را گوش کنید و طبق سلیقه و ارتباط خوبی که با آن قطعات برقرار می کنید، سبک خودتان را انتخاب نمایید.

اما…

برای شروع هرکدام از این ۳ سبک، شما نیاز دارید که اصول اولیه و مقدمات موسیقی و گیتار را بدانید. اصولی مانند نت، آکورد، آرپژ، ریتم و …

مقدمات و اصول یکسان هستند و چندان فرقی ندارد چه سبکی انتخاب می کنید.

پس در عین حال که سبک مورد علاقه تان را انتخاب میکنید و به تبع آن ساز گیتارتان را، مقدمات گیتار را به خوبی بگذرانید و پس از مدتی که بر این اصول مسلط شدید، آموزش های پیشرفته تر و تخصصی تر در سبک مورد علاقه تان ببینید.

سبک های دیگر گیتار

سبک های دیگری نیز برای نوازندگی گیتار وجود دارند که باید برای نواختن این سبکها، نوع گیتار مختص خودش را تهیه کنید. جاز یا جز (Jazz) موسیقی بسیار غنی و تاثیر گذاری است که بداهه نوازی در این سبک نقش اساسی را ایفا می کند. جاز، سرچشمه بسیاری از موسیقی های جدید از جمله متال (Metal) و راک (Rock)، می باشد. بلوز (Blues) موسیقی اصیل سیاهپوستان آفریقایی است که به آمریکا مهاجرت کردند و احساسات فوق العاده ای را به

مخاطب انتقال می دهد. موسیقی کانتری (Country) نیز از موسیقی های محلی آمریکاست که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی به دست آورد.

برای نواختن به سبک جاز، راک، متال، بلوز و کانتری نیاز به گیتارهای آکوستیک فلزی و گیتار الکتریک هست که با پیک نواخته میشوند و اصول مختص به خودشان را دارند.


#آهنگسازی #تنظیم_آهنگ #ترانه_ملودی #استودیو_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #مقالات_موسیقی #سبک_موسیقی #گیتار

انواع سبک های گیتارموسیقی پاپ،کلاسیک،پاپ،فلامنکو

معرفی سبک های گیتار

گیتار کلاسیک، گیتار پاپ یا فلامنکو؟

همیشه این سوال هست که : “چه سبکی برای نوازندگی انتخاب کنم؟“

بهترین راه برای پاسخ به این سوال شناختن انواع سبکهای گیتار است.

از دیدگاههای مختلفی می توان سبک نوازندگی گیتار را دسته بندی نمود. سبکهایی که در ایران متداول است، کلاسیک، پاپ و فلامنکو می باشد. البته در انتهای این مقاله سبکهای دیگری را نیز به اختصار معرفی می کنیم. بطور کلی بر اساس دوره های مختلف تاریخ می توان انواع موسیقی را دسته بندی نمود چراکه در هر دوره ای، شرایط سیاسی، مذهبی، اقتصادی و اعتقادی تاثیر مستقیمی بر شکوفا شدن هنرهای مختلف از جمله موسیقی دارد. هنرمندان تحت تاثیر این شرایط و یا به سفارش درباریان و نجیب زادگان آثاری را ارائه می دادند. با توجه به این نکات به معرفی سبکهای گیتار می پردازیم.

گیتار کلاسیک
موسیقی کلاسیک به سالهای ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ میلادی بر می گردد. دورانی که وضع اقتصادی مردم قشر متوسط روز به روز بهتر می شد و موسیقی دیگر در انحصار نجیب زادگان نبود، بلکه با بهبود شرایط اقتصادی قشر متوسط جامعه، این قشر دیگر فقط رفاه مادی نمی خواستند، بلکه دوست داشتند آنها نیز موسیقی بشنوند و حتی خودشان و فرزندانشان نواختن آلات موسیقی را یاد بگیرند. به همین منظور نت نویسی و ثبت آهنگهای ساخته شده رواج پیدا کرد. موسیقی کم کم مردمی تر شد و قطعات ساخته شده باب میل عموم مردم نیز بود و می توان موسیقی پاپ را ریشه در موسیقی کلاسیک دانست.

هایدن، موتسارت و بتهوون از موسیقیدانان بزرگ این دوره بودند. در واقع در سبک گیتار کلاسیک، می توانید قطعات سبُک و زیبای ساخته شده در این دوره را بنوازید.ملودی نوازی و آرپژ نقش اصلی در این سبک گیتار دارند. همچنین نحوه ضربه زدن بر سیم های گیتار، با انگشت بوده و هنگام نواختن باید گیتار را روی پای چپتان قرار دهید.(البته اگر راست دست هستید)

گیتار فلامنکو

سبک فلامنکو که ریشه در موسیقی اصیل اسپانیایی دارد، در آغاز فقط رقص و آواز بود و گیتار فقط نقش همراهی کننده داشت. تا اینکه کم کم در اوایل قرن دهم گیتار نقش اصلی و تاثیر گذاری در سبک فلامنکو پیدا کرد. و حتی بعدها قطعات بی کلام گیتار فلامنکو ساخته شد. موسیقی فلامنکو الهام گرفته از فرهنگهای مختلف موجود در سده های ۸ تا ۱۵ در آندلس (منطقه ای در جنوب اسپانیا) می باشد که براستی هنر شگفت انگیزی را به دنیا معرفی کرد. از بزرگان معاصر گیتار فلامنکو می توان به پاکو دلوسیا، اتمار لیبرت، گروه چیپسی کینگز و آرمیک گیتاریست ایرانی اشاره نمود.

در نواختن گیتار به سبک فلامنکو که یک سبک گیتار اسپانیش است، تمام ۴ انگشت راست (اگر راست دست هستید)، به سیم ها ضربه می زنند و تکنیکهای ریتم نوازیبسیار زیبایی مثل راسگوادو در این سبک وجود دارند.

گیتار پاپ

موسیقی پاپ یا pop گرفته شده از کلمه popular به معنی محبوب و مردمی می باشد. در این موسیقی احساسات، بصورت کاملا ساده و صمیمی به مخاطب انتقال داده میشود و معمولا همراه با آواز است. رمز موفقیت گیتار پاپ در همین مردمی بودن و احساس نزدیکی کردن است. درواقع نمیتوان برای گیتار پاپ یا کلا موسیقی پاپ شخصیت و تکنیک خاصی قائل شد. چراکه نوازنده در هر سبکی از موسیقی که فعالیت کند با کمی دقت و انعطاف پذیری میتواند اثری مردمی و باب دل عموم مردم ارائه دهد.

در گیتار پاپ میتوان هم با انگشت بر سیم ها ضربه زد هم با پیک یا مضراب. ریتم نوازی و آواز خواندن همراه با گیتار در این سبک بسیار اهمیت دارد.

 ⇐   برای شروع کدام سبک را انتخاب کنم؟  ⇒

 

 

 


#آهنگسازی #آهنگسازی_تنظیم #استودیو_حرفه_ای #قیمت_آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #میکس_مسترینگ #مقالات_موسیقی #تنظیم_آهنگ

 

بداهه نوازی در موسیقی سبک جاز

بداهه‌نوازی در جاز.. :

بداهه‌نوازی از ملزومات سبک جاز و بلوز است. قطعه جاز بدون بداهه‌نوازی جاز نیست. از دوران بی‌باپ به بعد فرم قطعات جاز خیلی شبیه به فرم سونات در موسیقی کلاسیک شده‌است، بدین معنی که هر قطعه از چند بخش اصلی تشکیل می‌شود: گشایش، نغمه اصلی، بداهه‌نوازی، بازگشت به نغمه اصلی و احتمالاً یک بخش اوج گیرنده پایانی.

با گشایش حال و هوای قطعه معلوم می‌شود. در نغمه اصلی معمولاً یک آهنگ معروف و دلنشین، معمولاً از نغمه‌های استاندارد جاز، اجرا می‌شود. سپس نوبت به بداهه‌نوازی می‌رسد. در این بخش چند تن از تکنوازان به نوبت قطعه اصلی را متحول می‌کنند و بسته به ذوق و حال و توانائی خود چیزی می‌نوازند. در جریانتکنوازی آنان قسمت ریتم (معمولاً کنترباس و سازهای ضربه‌ای) ریتم را نگه می‌دارند، یا بسته به حالی که بداهه‌نوازی پیدا می‌کند، تغییراتی در ضرب می‌دهند. سپس تمام گروه به نغمه اصلی بازمیگردند و در آخر با یک بخش پایانی، معمولاً به حالت کودا (بخش پایانی)، قطعه به پایان می‌رسد. البته همه قطعات این ترتیب را ندارند و بسیاری از نوازندگان به صورت‌های دیگری هم قطعات را اجرا می‌کنند ولی این ترتیب که گفته شد بسیار رایج است.

هنر اصلی نوازندگان جاز در بخش بداهه‌نوازی تجلی می‌کند. خلاقیت آنان در متحول کردن نغمه اصلی و ضرب، چیره‌دستی آنان در نواختن ساز، و عمق آشنائی آنان به موسیقی و نغمه‌های گوناگون (که معمولاً به صورت تلمیح یا اشاره به نغمه‌های معروف نشان داده می‌شود) در همین بخش بداهه‌نوازی معلوم می‌شود.

خوانندگان جاز برای بداهه‌خوانی از کاری به نام صداخوانی (scat) استفاده می‌کنند. در این تکنیک خواننده به‌جای خواندن متن ترانه صداهائی (بی‌معنی) که گاه شبیه به کلمات می‌شود اجرا می‌کند.

بداهه‌نوازی یا بداهه‌خوانی همچنین محمل مناسبی برای ابراز احساسات نوازنده یا خواننده‌است. اگر بداهه‌نوازی در قطعه نباشد نوازنده فقط به اجرای نغمه اصلی می‌پردازد و هرچه هم که از تکنیک‌های تغییر در ضرب و سوینگ و سایر روش‌های رایج در جاز استفاده کند، باز کارش جاز به معنای واقعی نخواهد بود.

#جاز #موسیقی  #سبک_جاز #بداهه_نوازی_جاز