چند نکته در خصوص رعایت بهداشت حنجره

چند نکته در خصوص رعایت بهداشت حنجره

بر اساس نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان بلند خندیدن بصورت قهقهه موجب ضخیم شدن و آسیب تارهای صوتی شده و هماهنگی لازم برای تولید یک صوت مطلوب را مخدوش می کند.
زیرا هنگام قهقهه از نیروی عضلانی برای تولید صوت استفاده بیش از حد می شود که این عمل به قسمت های اصلی تولید صوت یعنی تارهای صوتی آسیب می رساند و فشار زیاد وارده به عضلات حنجره سبب پر خونی و تورم بافتهای مختلف حنجره می شود که در صورت مزمن شدن این التهابات ،عضلات حنجره به تدریج کارایی خود را از دست می دهند.
همچنین صدا سازی های پر فشار و نادرست که بدون نظارت استاد انجام پذیرد و صحبت در مکانهای شلوغ و پر سر و صدا، تقلید صدای دیگران، سرفه های شدید، صاف کردن گلو بطور عادتی و مکرر درهنگام صحبت کردن و بالاخره جیغ زدن و فریاد کشیدن به ویژه در کودکان از جمله عادتهای نادرست صوتی هستند که بتدریج سبب خواهند شد تغییراتی در حنجره ایجاد شده و سبب ضخیم شدن تارهای صوتی و نیز پیدایش ندول یا همان برامدگی های دانه مانند روی یک و یا هر دو تار صوتی می شود که پیامد منفی آن تغییرات شدید در کیفیت صوت است .
از مشاغل خطر ساز برای تارهای صوتی میتوان مشاغلی از جمله معلمی ،اپراتوری تلفن و مجریان برنامه های رادیو و تلویزیون را به عنوان مشاغل پر خطر برای بروز آسیب و ایجاد ندول روی تارهای صوتی بر شمرد که توصیه می شود اشخاص در معرض خطر باید از مصرف الکل و استعمال دخانیات به شدت اجتناب کنند و درمحیط های شلوغ و پر سر و صدا صحبت نکنند و از صاف کردن گلو به طور مکرر و عادتی بپرهیزند .
همچنین این افراد باید با کم کردن سرعت گفتار و استفاده از مکث های بیشتر درحین سخن گفتن به تارهای صوتی خود استراحت بدهند و در حالت های هیجانی از فریاد کردن و جیغ زدن اجتناب کنند .
استفاده کمتر از مواد غذایی محرک مانند ترشی ها و ادویه ها و نیز بلند کردن اشیا سنگین از جمله مواردی هستند که باید از سوی خوانندگان آواز مورد توجه ویژه قرار گیرد این اشخاص باید از طولانی شدن بیماریهای خاص مثل سرماخوردگی، عفونت دستگاه تنفسی مانند بینی، حلق و حنجره جلوگیری و به موقع به درمان آن اقدام کنند .

برخی درمان های دارویی می تواند از طریق خشک کردن غشای مخاطی تارهای صوتی، یا تولید رطوبت زیاد در این تارها، روی صدا تاثیر بگذارد. برخی داروها نیز باعث گرفتگی صدا بدلیل عفونت های تخمیری می شوند.از این قبیل داروها می توان از داروهای ضد افسردگی، قرص های ضد بارداری، داروهای آلرژی و آسم، داروهای ادرار آور، داروهای ضد فشارخون و داروهای ضد احتقانهای بینی نام برد که همگی می توانند باعث غلیظ ترشحات بدن گردند. در این حالت ممکن است بیمار در حین صحبت کردن، مجبور به استفاده نامناسب و توأم با فشار از حنجره شود که در صورت تکرار قادر به ایجاد ضایعات ماندگار روی تارهای صوتی است

در فصل سرما بهترین اقدام برای سلامتی حنجره، گرم نگه داشتن آن است.

از صدای خود بیش از اندازه کار نکشید. در هنگام گرفتگی صدا از خواندن و صحبت کردن بپرهیزید.

از صحبت کردن و آوازخواندن در محیط های پر سر و صدا خودداری کنید تا زیاد به حنجره شما فشار وارد نشود. صحبت کردن های طولانی مدت و در دراز مدت می تواند زمینه ساز ایجاد آسیب های جدی در تارهای صوتی و تغییر صدای فرد شود.

بین فواصل اجرا استراحت کنید. خصوصا اگر زیاد با حنجره خود کار کرده اید خواب تجویز مناسبی است برای افرادی که تمرینات سنگین دارند خواب موثر ولی برای افرادی که تمرین کمی دارند خواب باعث افت بیشتر صدای آنها می شود. لذا در صورت تمرین نداشتن بهتر است چند ساعت قبل از اجرا بیدار ماند تا لااقل حنجره با حرف زدن کمی گرم شود.

قرار داشتن حنجره در معرض تحریک کننده های محیطی، یک عامل شناخته شده در کارکرد بد صدااست.دود، خشکی، آلودگی ها و ذرات آلرژی زا ممکن است باعث گرفتگی صدا، گلو صاف کردن های پی در پی و خستگی صدا شوند.

غذاهای تند و ادویه دار بسیار کم مصرف کنید، زیرا اینگونه غذاها باعث حرکت اسید معده به مری و گلو می شوند.

از مصرف مواد غذایی خلط آور مثل محصولات لبنی، بخصوص در ساعات قبل از خواندن پرهیز کنید.

مصرف زیاد حبوبات، میوه جات و سبزی ها را در برنامه غذایی خود منظور کنید. این مواد غذایی علاوه بر اینکه محتوی ویتامین C، A وE هستند ، همچنین غشای مخاطی گلو را پایدار نگه می دارند.

الکل غشای مخاطی گلو را تحریک و به تارهای صوتی آسیب می رساند.

#چند نکته در خصوص رعایت بهداشت حنجره #آموزش_خوانندگی #آموزش_سلفژ #

استودیو-آواز-موسیقی

آموزش صدا سازی و سلفژ

خوب نفس کشیدن در یک جمله یعنی تنفس از راه بینی . هرکسی میتونه بخونه و همه هم گاه و بی گاه و خواه و ناخواه برای خودشون می خونند اما ما میخوایم حرفه ای بخونیم و طوری بخونیم که دیگران لذت ببرند – برای اینکه دیگران از صدای شما لذت ببرند تنها داشتن جنس صدای خوب کافی نیست – بلکه اگر با تکنیک بخونید میتونه مخاطب رو جذب کنه – ما توی همین ایران خیلی اساتیدآواز رو داریم که رنگ صدای خوبی ندارند اما واقعاً حرفه ای میخونند و آدم رو مجذوب میکنن – پس نگران جنس و رنگ صداتون نباشید چراکه صداقابل ارتقا هست و جنس صدای شما میتونه از یه جنس بد به یه جنس خوب ارتقا پیدا کنه

– به قول یکی از دوستان صدا اکتسابی هست.حالا بعضیها ازاول جنس صدای خوبی دارند – اما آیا تنها صدای قشنگمیتونه باعث زیبایی بشه؟

یعنی بدون تکنیک هم پیشرفت ممکنه؟ البته ممکن هست اما پیشرفت خوبه که در قالب تخصص باشه . پس خودتون رو ارتقا بدین و امیدوار باشین به اینکه جنس صداتون خوب میشه – آموختن تکنیک هم فراموش نشه . اما قبل از وارد شدن به مبحث اصلی باید خدمت یکسری دوستان عرض کنم که توانایی شما در اجرای صداهای زیر و بم قابل ارتقا هست . اما عزیزان سوال کردن که آیا میشه صدا رو از زیر به بم و یا از بم به زیرتبدیل کرد و یا خیلی ها از بازه ی صوتیشو
ناراضی بودن که باید خدمت تمام این عزیزان عرض کنم که بازه ی صوتی شما قبل از تمرین مکررآواز کمی ضعیف وکم هست اما اگه خوب و اصولی تمرین کنید مسلماً بازه ی صوتی تون افزایش پیدا میکنه چه در صداهای زیر و چه در صداهای بم و اینکه میفرمایید صدا رو میشه تغییر داد چیز درستی نیست بلکه اگه شما صداتون زیر باشه خیلی جاها میتونه بهتون کمک کنه و حالا شما صدای زیر رو دارید و باید برای کسب صداهای بم نیز تلاش کنید تا بهش برسید و هردو رو داشته باشین و حتماً به خاطربسپارید که صدا قابل رشده.

خب و حالا بحث اصلی – چگونه بخونیم ؟
خوندن حرفه ای یک سری اصول کاربردی ، مهم اما ساده داره که با دونستن اون اصول و تمرین بر طبق اون اصول شما میتونید تمرینات آواز رو انجام بدین – بعبارتی تمرین های آوازی که میدم رو باید بر طبق این اصولی که الان عرض میکنم اجرا کنید – در جواب یکی از دوستان که پرسیدن تمرینات اصلی رو کی میزارین باید بگم تو این جلسه فقط این اصول خوندن رو میگم و از هفته های بعد تمرینات رو میدم که شما باید مبتنی بر این قواعد اونا رو اجرا
کنید .
اما درست خواندن :

اولین نکته در درست خوندن اینه که از راه بینی نفس بکشی و به این امر عادت کنی ، حالا برایخوندن آماده بشین، خوندن دو حالت داره یا ایستاده و یا نشسته . که این حالت برای اجراهای استودیویی هست و در اجراهای ظبط موسیقی که زنده نیستن باید از حرکت اضافی پرهیز کرد و حتی برای تمریناتتون هم حرکت اضافی نداشته باشین . باستید – طوری که احساس راحتی کنید – خیلی خوب و ریلکس و عادی باستید واصلاً ژست رسمی نگیرید.به هیچ
کدوم از اندامتون فشار نیارید و نکته ی مهم اینه که برخلاف تصور برخی دوستان که میگن باید شکمتون رو بدین به طرف داخلاین اصلاً کار درستی نیست و شما باید حتی اگر کمربندی دارین که به شکمتون فشار میاره اون رو باز کنید
– یعنی به هیچ کدوم از اندامتون به خصوص شکم فشار نیارین

حالت سروگردن در روش ایستاده :

به سمت مقابل نگاه کنید و سرتون رو بیش از حد بالا نیارین و بیش از حد هم پایین نیارین – یعنی سر خیلی راحت به طرف مقابل نگاه کنه . و همینطور سر رو به طرف چپ و راست هم نچرخونید و فقط صاف نگه دارین . دقت کنید – اگه سرتون رو به هر طرفی (بالا-پایین-چپ و یا راست) بچرخونید صداتون به مقدار قابل توجهی تغییر میکنه – امتحان کنید ! پس متوجه شدین که چطوری باستید . حالت نشسته : تمام نکاتی که در حالت ایستاده بود رو رعایت میکنیم – یعنی راحت بودن وفشار نیاوردن به اندام ها به خصوص شکم و همینطور سر و گردنتون رو به طوریکه در حالت ایستاده گفتم ، نگه دارید . اما توی حالت خواندننشسته یه نکته هست و اونم اینه که باید روی صندلی بشینید و ستون فقراتتون زیاد قوس بر نداره – یعنی راحت بگم که رو صندلی لم ندین – راحت باشین اما خودتون رو ولو نکنید ! و پاها تون رو روی پایه هایی که زیر اکثر صندلیهاست قرار ندین چرا که که اگر پاهاتون رو به طرف صندلی بیارین در
اصل همین پاها به شکمتون فشارمیاره.یعنی شما باید پاهاتون رو از صندلی جدا کنید و بزارین روی زمین وطوری نباشه که شکم با پاهاتون زاویه ی 09 درجه بسازه – بلکه شکم باید باپاهاتون زاویه ی باز بسازه و پا نباید به شکم فشار بیاره . این دو حالت – استاندارد های نشستن و یا ایستادن در خواندن بودن .

#studioavaz #استودیو_آواز #آموزش_سلفژ #آموزش_خوانندگی