آموزش خوانندگی

 

آموزش خوانندگی توسط بهترین استاد آواز سبک های مختلف موسیقی از جمله :

کلاسیک و پاپ و سنتی با جدیدترین و به روز ترین متد آموزشی برای افراد علاقمند به

خوانندگی و با استعداد

فن یا تکنیک آوازخوانی چیست؟

فن یا تکنیک آوازخوانی چیست؟ 

 

عبارت است از تسلط بر تنفس صحیح، داشتن حنجره ای کاملا آزاد ، قدرت به کارگیری آگاهانه حفره های تشدید صوت، مهارت در تلفظ دقیق کلمات و

چالاکی عضلات مربوط به آن و رابطۀ آنها با تنفس و قدرت شنوایی دقیق اصوات و ادای صحیح آنها.

هنرمند کسی است که بتواند فن هنری را که آموخته است با استعدادها و قدرت خلاقه خود در هم آمیزد تا حقیقتی را که برای گفتن دارد به بهترین و

مناسبترین وجه بیان کند. تکنیک آواز عبارت است از تسلط بر فن آوازخوانی ودر مورد هنرمند آوازخوان به کارگیری این فن برای بیان احساسات نهفته در یک

آواز و به گونه ای آفرینش دوبارۀ آن هنگام خواندن.

از تعریف بالا می‌توان این نتیجه را گرفت که پرورش خواندن عبارت است از انجام دادن تمرینهایی هدفمند، جدا از یادگیری یک ترانه یا گوشه های یک

دستگاه یا تصنیف برای فراگیری تنفس صحیح، آزادسازی صدا از هر گونه تنش مزاحم و بازدارنده، قوی کردی و متحرک کردن عضلات مربوط به گفتار ،

پرورش شنیدن صحیح اصوات و ادای دقیق و تمیز آنها.

بیشتر دست اندرکاران موسیقی ایرانی خصوصا خوانندگان و آموزگاران آواز ایرانی بر این گمانند که یا صدایی تحریر دارد یا ندارد. این طرز تفکر باعث شده

است که خواندن آواز تنها در انحصار عده ای معدود که فقط این آموزگاران صلاحیت آنها را تشخیص می‌دهند باقی بماند و افراد دیگر با این باور که صدایی

انعطاف ناپذیر و بدون تحریر دارند ، چیزی که به گمان این آموزگاران غیر قابل علاج است، از یادگیری این هنر والا محروم بمانند. این آموزگاران به خود زحمت

پرداختن به نکات زیر را نمی‌دهند:

چرا صدایی تحریر دارد و صدایی دیگرتحریر ندارد؟ چرا صدایی نرم و متحرک و پرانعطاف است و صدایی دیگر سفت و پرتنش؟ چرا یک صدا با ظرافت و مهارت

قادر به اجرای تحریرهای موسیقی ایرانی است و صدایی دیگر با ظرافت و مهارتی کمتر؟ و اصولاً امکان رسیدن به انعطاف و ظرافت در اجرای تحریرها برای

صدایی که این توانایی را به طور طبیعی ندارد یا به طور محدود آن را دارا است وجود دارد یا نه؟

باید بدانیم که اصولا شرایط طبیعی برای تمام کسانی که از سلامت حنجره برخوردارند برای آموختن و پرورش خواندن موجوداست، ساده تر گفته شود

قدرت خواندن به طور طبیعی و مادرزادی به هر انسانی داده شده است.

چنانچه ارگان آواز را نیز مانند یک ساز مجسم کنیم که در بدن ما قرار دارد اجزای اصلی تشکیل دهنده آن عبارتند از: دستگاه تنفس، دستگاه صوتی یا حنجره

که منبع تولید صدا می‌‌باشد، حفره های تشدید صوت و اندام گفتار. این مجموعه که از قسمت زیرین ماهیچه های شکم شروع و تا بالای کام ادامه میابد تنها

با وحدت و عملکرد هماهنگ خود ارگان آواز را تشکیل میدهند.

دستگاه تنفس شامل: ماهیچه های شکم ،قفسۀ سینه ـ که خود شامل پردۀ دیافراگم، دنده هاو ماهیچه های بین آنها، ششها، نای و قسمتی از ستون

فقرات و ماهیچه های پشت است .

دستگاه صوتی یا حنجره که شامل تارهای صوتی و استخوانها و غضروف های مربوط به آن است در میان گروهی از ماهیچه ها که آن را میان خود نگاه

داشته اند در بالای نای به اصطلاح آویزان است.

مهمترین حفره های تشدید صوت دهان و حفره بینی و سینوسها هستند علاوه بر آن حلق و قفسه سینه نیز خود تا حدودی به تشدید صدا کمک می‌کنند.

اندام گفتار مجموعه ای است از ماهیچه های کوچک و بزرگ آرواره ها، لبها، زبان و کام که برای شکل گیری صامت ها و مصوت ها بکار گرفته می‌شوند.

یادآوری می‌کنم در این مقاله از پرداختن به جزییات خودداری می‌شود و به معرفی کلی ارگان آواز بسنده شده است.

انعطاف ناپذیری وپرتنش بودن صدا به ضعف کلی بدنی و قدرت و انرژی اندک ماهیچه‌ها بخصوص ماهیچه‌های مربوط به ارگان آواز بازمی‌گردد. هر ماهیچه

ای از بدن که مرتباً به کار گرفته نشود به تدریج قدرت خود را از دست می‌دهد و ضعیف می‌شود، این قانون برای ماهیچه‌های ارگان آواز نیز صادق است. به

عبارتی پرورش خواندن به تدریج ماهیچه‌های مربوط به آن را که به مرور زمان به دلیل به کارنگرفتن قوت خود را از دست داده‌اند باردیگر قوی وچالاک کرده و

ازتنش ها آزاد می‌کند تا حنجره بتواند عملکرد طبیعی و زنده‌ای را که در خود نهفته دارد بدون مزاحمت انجام دهد.

#آهنگسازی #آهنگسازی_حرفه_ای #آهنگسازی_تنظیم #قیمت_آهنگسازی #استودیو #استودیو_ضبط_صدا #استودیو_حرفه_ای #موسیقی #موزیک #پیانو #گیتار

#تنظیم_ترک_موزیک #میکس_مسترینگ #ترانه_شعر_ملودی #مقالات_مطالب_موسیقی #آموزش_خوانندگی

مواردی که به صدای شما آسیب وارد میکند

مواردی که به صدای شما آسیب وارد میکند
یکی از اولین قدمها برای پیشرفت یک هنر جوی خوانندگی حفظ اصل صدا است. یعنی نباید با تمرینهای سنگین به حنجره فشار خارج از عرف وارد کرد.
در این پست به چند مورد از عواملی که می تواند به حنجره شما آسیب وارد کند می پردازیم
آب و هوا یکی از این موارد است
آواز خواندن در محیط های خیلی سرد یا گرم وخشک بصورت طولانی می تواند تأ ثیرات مخربی را به هنر جو تحمیل کند.یکی دیگر از عوامل تخریب صدا داد و فریا است که آثار آن در روزهای بعد بصورت گرفتگی صدا نمایان می گردد.اکثر افراد گمان می کنند که این مشکل بعد از یکی دو روز از بین خواهد رفت اما شخصی که آواز میخواند تا مدتها آثار این تخریب را حس خواهد کرد پس موازب قلیانهایه احساسی باشیم.
در زمان بروز این مشکل بهترین راه حل برای برگشت صدا استراحت و نخواندن است و تقریبا در این دوره هر تمرینی خطا و اشتباه خواهد بود.
مصرف مشروبات الکلی
این باور غلط که خوردن الکل به بهبود صدا کمک خواهد کرد سالهاست که منسوخ شده
(این باور ریشه در گذشته و خوانندگانی که به این روش کار میکردنند دارد: فرانک سیناترا یا همین استاد زیرک فقید خودمون)
مصرف مشروبات الکلی به هیچ وجح تأ ثیره مثبتی در دراز مددت بر روی حنجره شما نخواهد گزاشت و بنیان اصلی حنجره شما بهم خواهد ریخت و تنها تاثیری کوتاه مددت حدودا 5 دقیقه بصورت مخملی کردن صدا را بر جای خواهد گزارد.
آسیبهایی که میتواند از خوراکیها به حنجره شما وارد شود
سعی کنید از خوردن خوراکیهای سرد یک ساعت قبل از اجرا پرهیز کنید
گاهی بدونه اینکه دهانمان در هنگام خواندن خشک باشد بصورتی عصبی شروع به نوشیدن آب میکنیم که این امر باعث جمع شدن هوا در مجاری گوارشی میگردد و بر روی آوای خروجی ما اثر گزار خواهد بود.
بهتر است با گاز گرفتن نک زبان قدد بزاقی را وادار به ترشح کنیم تا خشکی دهان بصورتی طبیعی بر طرف گردد.

011

چگونه بهتر آواز بخوانیم – توصیه های علمی برای خوانندگی

چگونه بهتر آواز بخوانیم – توصیه های علمی برای خوانندگی

پیشنهادات :

1- ترانه های مورد علاقه خود را با هر سبکی که هست با صدای خودتان تمرین کنید.

2- در آرامش به صدای خود گوش دهید تا بتوانید صدای خود را بهبود ببخشید.

3- هر روز آواز بخوانید.

4- از خواندن نترسید سینه را سپر کرده و با اعتماد به نفس بخوانید.

5- به خوذتان اعتماد داشته باشید اگر اعتماد به نفس نداشته باشید نمی توانید به شکل کامل از توانایی خود استفاده کنید.

6- هر روز تمرین سلفژ کنید گامی را انتخاب کنید که به شما فشار نیاورد.

7- تنفس صحیح را هنگام خواندن فراموش نکنید یک دم اشتباه صدای شما را خراب میکند.

8- هنگامی که اجراهای زیاد و طولانی دارید چای سبز بنوشید این کار به تارهای صوتی شما آرامش خواهد داد.

9- از اجرا در مقابل جمعیت همیشه استقبال کنید با این کار تجربه شما بالا خواهد رفت.

مترجم : پدرام مطیعی

photo_2016-06-17_11-44-21

بهترین روش برای اینکه یک خواننده خوب بشویم چیست ؟

بهترین روش برای اینکه یک خواننده خوب بشویم چیست ؟

 امروزه بسیاری از مربیان خوانندگی ، استودیوها ، آهنگسازان و تنظیم کننده ها و دیگرعوامل تولید اثر ادعای حرفه ای بودن دارند، اما به راستی معیار حرفه ای بودن چیست ؟ و چگونه میتوان آن را سنجید؟

اگر پاسخ فردی منفی است و معیارها را نمیداند پس چگونه میتواند در این عرصه موفق باشد! در هر روز هزاران آهنگ تولید میگردد با بر باد رفتن هزاران آرزو ، که اگر حداقل از مشورت حقیقت گویان این امر ( که بسیار اندک هستند ) استفاده می کردند شاید تولیدات در کشور به هفته ای یک آلبوم هم نمیرسید! چون الباقی همه محکوم به شکست است. برای تولید آهنگ و آلبوم خود به هیچ وجه عجله نکنید. احتمال موفقیت افرادی که تجارب لازم را ندارند به قدری پایین است که اگر آمارش را بدانید … !!!

برایم همیشه یک نکته تعجب بر انگیز بود و آنکه فردی که حاضر است برای آلبومش  ملیونها هزینه و بسیار وقت صرف کند کمتر می شود برای یادگیری حتی یک پنجم و یک دهم آن را هزینه و وقت بگذارد. افرادی را می بینم که هر چند وقت یک بار به هر روشی که شده مبلغی را گرد می آورند و یک آهنگ می خوانند ، و سالهاست به این روش خود ادامه می دهند ، و هر بار هیچ تجربه ای از مرتبه قبل به دست نیاورده و راه را همچنان اشتباه می پیمایند! و البته دروغهایی که می شنوند و وعده های کذبی که برخی در لباس آهنگساز و تنظیم کننده و استدیو به آنها می دهند هم بسیار موثر است. اگر به آنها بصورت صوری و کذب بگویند آلبوم و یا آهنگت این مقدار هزینه و وقت می خواهد، بیشتر از آن را نیز پرداخته و تحمل می کنند اما برای تحقیق ، تمرین و یادگیری حوصله ندارند ، بودجه ندارند ! و وقتی علم و تجربه را فردی دست کم انگارد نتیجه چه می شود ؟!

بنده بسیار با افرادی برخورد نموده ام که تشنه بیرون دادن ترک صوتی و آلبوم بوده اند و حاضر بودند هزینه نمایند ،اما وقتی راه آموزش و یادگیری را جلوی پایشان می گذاشتم به هر عنوان شانه خالی می نمودند ، و نکته آنکه می رفتند و با شخصی دیگر که در لباس آهنگساز بود وارد قرارداد می شدند و دیر یا زود می شد که خبر شکستشان را یا از خودشان یا از معرفشان می شنیدم . البته اگر می پذیرفتند که شکست خورده اند و اشتباه نموده اند ! چون عده ای نیز این پذیرش را نداشتند . در هر صورت اگر هم خود معترف به اشتباه نبودند آهنگی که بعدها برایم می آوردند و می شنیدم نیاز به آن نداشت که کسی بگوید شکست خورده اند ! نتیجه واضح بود ! جالب است که آنها می دیدند که بنده یکی از پیشرفته ترین و حرفه ای ترین استدیوها را دارم و بهتر از هر کسی می توانستم وارد قرارداد با آنها شوم . اما آنها نیاز به وعده های دروغین برخی دیگر داشتند و تشنه شنیدن یکی از این وعده ها بودند ! و عقلانیت ، تجربه ،  یادگیری و علم آموزی را کمتر بهایی نمی نهادند .

مقاله ای بسیار مفید درباره آموزش سلفژ

سلفژ در تعریف :
سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و … معرفی کرد. پایهء آموزش سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم. یعنی باید با تئوری موسیقی آشنایی داشته باشید.

تعاریف كوتاهی از سلفژ:

الف:مهمترین عاملی كه به معنای اعم ، پایه و اساس جدی در آموزش موسیقی به شمار میرود سلفژ است كه از دو قسمت عمده تشكیل میشود :

1- قسمت عملی 2- قسمت نظری

قسمت عملی شامل خواندن و تلفظ نتها به شكل آوازی و به شكل وزن خوانی است و قسمت نظری شامل شناخت كلیه علامتها و قواعدی است كه در طی قرنها به منظور اجرای دقیق موسیقی به تدریج ابداع شده و تكامل یافته است تا بتوان شناخت هنری را كه واقعیتی درونی است و بیشتر جنبه عاطفی دارد با این علامتها و قواعد به شناخت علمی تبدیل كرد.

ب : تقسیمات صدای انسان

1- سوپرانو :صدای زیر زنانه

2-متسو سوپرانو : صدای متوسط زنانه

3-كنترآلتو : صدای بم زنانه

4- تنور : صدای زیر مردانه

5- باریتون : صدای بم یا صدای متوسط مردانه

6- باس : صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه

در هنگام نوازندگی یا خوانندگی آواز سكوتها را باید اجرا كرد به صورت نخواندن نت و ساكت شدن ولی در ابتدا برای آموزش سلفژ ما با دیدن علامت سكوت ، سكوت نمیكنیم بلكه به جای آن كلمه اوم میگوییم و به اندازه ارزش زمانی سكوت آنرا ادامه میدهیم.

خواندن نتها با اجرای صدای آن نت را كانتات گویند و خواندن نت بدون اجرای صدا و فقط گفتن نام آنرا پارلات گویند.

شما باید توانایی خواندن بی صدای نتها را پیدا كنید و نتهایی كه به شما داده میشود را با تمپوی مشخص بخوانید و بعد كم كم قدرت نت خوانی خود را افزایش دهید بطوریكه نت بعدی را هم در ذهن داشته باشید و اگر كسی نت بعدیِ نتی را كه شما خوانده اید با دست بپوشاند شما باز هم آنرا بخوانید.

مساله دیگری كه اینجا بیاد خاطر نشان كرد مساله فركانس گیری است كه شما باید با سازی كه در اختیار دارید این كار را انجام دهید كه البته ما در اینجا فركانس گیری با پیانو را توضیح میدهیم.

فركانس گیری چهار مرحله دارد

1- شنیدن صدای نت اجرا شده

2- اجرای آن در ذهن

3- اجرای آن با صدا

4-تطابق دادن هر چه بیشتر صدای خود با صدای ساز كه در فضا باقی مانده است.